Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 1 iunie 2013
De
câțiva ani, numele unui iconar medieval rus începe să fascineze
Europa: este Dionisie, supranumit odinoară Ințeleptul,
trăitor la
cumpăna veacurilor XIV-XV, redescoperit de curând grație
măiestriei înduhovnicite a unui fotograf de excepție. Este Iuri
Holdin, primul care a ridicat fotografia la rangul de artă
prin excelență a spiritului.
Mega-expoziția sa de clișee ale icoanelor dionisiene, circulată
prin mari centre culturale ale lumii, era cât pe ci să poposească
din Moscova și la Festivalul de Artă Sacră Filocalia,
tocmai încheiat la Arad. Era cât pe ci să ne viziteze și
istoricul de artă Ekaterina Danilova, văduva extraordinarului
fotograf și președinte al Fundației Frescele
Rusiei.
Dar
dacă circulația mesagerilor de azi ai marelui iconar a fost
obstrucționată de incompatibilitatea a două sisteme de management
cultural, lumina frescelor lui Dionisie a ajuns și în
România, prin bunăvoința doamnei Ekaterina Danilova, care a avut
amabilitatea să ofere tânărului festival arădean filmul
documentar TV Dionisie în secolul XXI și albumul Lumina
frescelor lui Dionisie - lumii. Am fost și eu la Arad; iată un
fragment din comunicarea pe care am susținut-o cu această ocazie.
Pentru
cei mai mulţi, fotografia ţine de tehnică. Cei care o tratează ca
artă, urmăresc modul de surprindere şi încadrare a realităţii,
dar îşi pun prea rar întrebarea despre cum realitatea
înconjurătoare este pusă în valoare de actul fotografic. La fel
de puţini se întreabă asupra felului cum tehnica de surprindere a
realităţii influenţează modul în care această realitate este
reprezentată.
Căci
tehnica nu e un simplu arsenal de manevre şi operaţii exclusiv
pragmatice. Aceste manevre se nasc într-un context istoric care are
o dimensiune spirituală, apariţia lor la un moment dat fiind
determinată de motivaţii de natură sociologică, psihologică, de
istoria culturii – într-un cuvânt, spirituale.
A fotografia
o icoană nu este un simplu act de suprindere a realităţii; mai
ales cînd este vorba de o frescă medievală, construită după
legităţi artistice şi teologice mai mult sau mai puţin cunoscute
astăzi şi realizată în condiţii considerabil diferite de cele de
azi.
Ce înseamnă
a fotografia o icoană medievală? Dacă pentru a traduce o operă
lirică, traducătorul trebuie să se apropie de ea, până la
contopirea cu starea poetică a autorului, pentru a transpune această
stare în altă limbă, similar este şi în cazul fotografierii
artefactului sacru.
Fotograful
trebuie, în primul rând, să înţeleagă obiectul supus
fotografierii, să-i cunoască legităţile şi istoria, pentru a se
putea apropia de acesta nu doar în mod emoţional, ci şi în modul
obiectiv, reclamat de tehnica aflată la baza meşteşugului său.
Fotograful trebuie să ştie să „vadă” obiectul fotografiat, la
fel cum pictorul „vede” într-un anume fel ulcica cu flori. Iar
dacă pictorul trebuie să se lase luminat de o simplă ulcică cu
garoafe, pentru a le surprinde lumina, cu atât mai mult fotograful
care imortalizează icoane trebuie să ştie a se lăsa mai întâi
el însuşi străbătut de lumina lor, pentru ca această lumină să
o capteze apoi în obiectivul camerei sale.
Astfel vedea
actul fotografierii, pe care îl numea „scriere cu lumină”
(photo-graphia), artistul fotograf Iuri Holdin. Un act deopotrivă
artistic şi tehnic, esenţialmente spiritual, a cărui
spiritualitate se revendică din cea a iconografiei nord-răsăritene
medievale. A cărui spiritualitate a fost formată, educată şi
inspirată de frescele unui iconar genial aproape uitat, Dionisie.
Între
maestrul medieval al icoanei, Dionisie şi artistul fotograf
contemporan Iuri Holdin s-a creat o legătură specială, capabilă a
da puteri germinative prezentului, dar şi trecutului, mai precis
viziunii noastre asupra iconografiei medievale răsăritene.
____________________________________
Comunicarea integrală poate fi accesată pe situl părintelui Teofan Mada: Arta picturii cu lumină – De la Dionisie la Yuri Holdin
Iar înregistrarea ei poate fi vizionată aici:
partea I-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea 1-a)
partea a II-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea a 2-a)
partea a III-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea a 3-a)
Iată și filmul prezentat cu această ocazie: documentarul ”Dionisie în secolul al XXI-lea. O întâlnire a epocilor, artelor și artiștilor”, realizat de Fundația ”Freski Rusi” / ”Frescele Rusiei” (cu subtitrare în limba română):
Partea I: https://www.youtube.com/watch?v=IA_QBuMn0U0
Partea a II-a: https://www.youtube.com/watch?v=TsiPWP4Nacg
Partea a III-a: https://www.youtube.com/watch?v=9mlMELk1a-Y
____________________________________
Comunicarea integrală poate fi accesată pe situl părintelui Teofan Mada: Arta picturii cu lumină – De la Dionisie la Yuri Holdin
Iar înregistrarea ei poate fi vizionată aici:
partea I-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea 1-a)
partea a II-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea a 2-a)
partea a III-a: Filocalia - Arta scrierii cu lumina - 20 05 2013 (Partea a 3-a)
Iată și filmul prezentat cu această ocazie: documentarul ”Dionisie în secolul al XXI-lea. O întâlnire a epocilor, artelor și artiștilor”, realizat de Fundația ”Freski Rusi” / ”Frescele Rusiei” (cu subtitrare în limba română):
Partea I: https://www.youtube.com/watch?v=IA_QBuMn0U0
Partea a II-a: https://www.youtube.com/watch?v=TsiPWP4Nacg
Partea a III-a: https://www.youtube.com/watch?v=9mlMELk1a-Y
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu