Articol apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 11 ianuarie 2014
Filmul de debut în lung-metraj al Alexandrei Gulea, Matei, copil
miner se înscrie într-un filon destul de rar vizitat de tinerii
cineaști români, acela al investigației sociale. Gen dificil din
toate punctele de vedere și mult mai greu de cristalizat estetic
decât ”minimalismul autoscopic” al main-stream-ului românesc
festivalier, ajuns de bună vreme la manierism și autorepetiție. Cu
atât mai mare este meritul tinerei și ambițioasei regizoare de a
se avânta într-o zonă în care succesul nu se obține cu una-cu
două. Este adevărat, atu-ul principal al cineastei (editor de
imagine, scenaristă, regizoare) este experiența în domeniul
documentarului social, în care a abordat zone atât de puțin
”feminine” și de ”urbane”: sate de țigani lăutari (Azi
eram frumoasă, jună), cămine de psihiatrie izolate (Dumnezeu
la saxofon, dracu la vioară -
film cu o carieră festivalieră respectabilă).
Valea Jiului, locul acțiunii peliculei, este investigată de
Alexandra Gulea vreme de patru ani, cât durează - potrivit
declarațiilor producătorului Thomas Ciulei - realizarea filmului.
Atașamentul față de locuri și oameni se simte: unghiurile și
obiectivele de filmare nu sunt ale turistului, ci ale localnicului,
personajele, actori neprofesioniști, inclusiv protagonistul
Alexandru Czuli, cu tot inefabilul lui, sunt ”de acolo” - iată
câteva premise ale autenticității, care, însă, nu vor fi puse în
valoare pe măsură.
Filmul reia teme sociale dureroase, nu o dată exploatate de
cinema-ul nostru recent, în producții foarte diferite valoric și
mai ales ca impact: tema copilului abandonat de părinții plecați
la muncă în străinătate (Eu când vreau să fluier, fluier,
Week-end cu mama, Periferic), tema spațiului
lumpen-proletar fără ieșire (Prea târziu, Ceva bun de la
viață) și, ca o concretizare a primei, tema cea mai delicată
și dificilă, a copilului sacrificat (Noro, Umilință). Din
simpla enumerare a acestor filme vedem cât de labilă este granița
dintre succes, mediocritate și catastrofă în cazul complexelor
problematici neorealiste, devenite tot mai greu accesibile pe măsura
avansării tinerilor noștri cineaști în mediile autosuficiente și
claustrate ale ”culturii urbane”.
Filmul Alexandrei Gulea povestește viața unui băiat de 11 ani
dintr-o localitate minieră, abandonat de părinți și crescut de
bunicul său. Matei învață bine și este pasionat de entomologie
dar, în urma unui act de bravadă făcut împreună cu alți colegi
pentru sfidarea unei profesoare obtuze, este exmatriculat. Într-o
criză de depresie, fuge de acasă la București, direct la ținta
visurilor sale: Muzeul Antipa. Aici petrece o noapte ”magică”,
apoi se reîntoarce acasă, unde surprinde moartea bunicului și
întoarcerea mamei sale, care îi propune să îl ia în Italia, dar
băiatul refuză și ajunge la un centru de plasament. Scenografia
fastuoasă și stranie a muzeului în nocturnă, împreună cu
povestirea hasidică, recitată netam-nisam de paznicul muzeului,
tind să adauge o coloratură magică tristei povești, dar nu
reușesc să se lege cu restul atmosferei și subiectului.
Ce-i lipsește filmului? Tensiunea psihologică și ritmul, știința
de a tăia ”burțile” povestirii și cea a găsirii finalului
(cel cu pomi înfloriți, amintind nefericit de Noro, aduce un
patetism dulceag, de care autoarea știuse până atunci să se
ferească). Alexandra reușește să evite capcanele corectitudinii
politice ”de ochii lumii” (în care cad câteva dintre filmele
mai sus enumerate), păstrând în același timp lirismul și empatia
față de personaje, dar intră în impas în momentul impactului
dintre documentar și ficțiune: atât dramaturgia, cât și
scenografia realismului magic, inserată la un moment dat,
funcționează defectuos. Mai ales dramaturgia. Dacă personajele
principale (băiatul, bunicul, ciobanul Isidor) sunt veridice și
tratate cu toată seriozitatea și sunt destul de firești în
contextele lor de viață (în special Matei, alias Alexandru Czuli),
integrarea lor în ansamblul poveștii, în special în episoadele
dramatice suferă din pricina proastei relaționări cu celelalte
personaje, al căror joc nu este suficient controlat regizoral. Dacă
în momentele de solitudine eroul principal are autenticitate și
relația lui cu mediul este vibrantă (direcția de imagine semnată
de Reinhold Vorschneider fiind un atu major în acest sens),
secvențele de joc efectiv, de interelaționare între personaje
(episodul conflictului de la școală, relația lui Matei cu colegii
de clasă, tirada punitivă a bunicului) sunt false și stereotipe.
Chiar dacă Alexandrei Gulea încă îi lipsește experiența
lucrului cu actorii, seriozitatea, sensibilitatea și disciplina de
care dă dovadă sunt premisele depășirii acestui neajuns, în caz
că cineasta va dori să continue direcția filmului de ficțiune,
iar curajul ei de a aborda subiecte și stilistici din afara
schemelor de succes ale cinema-ul autohton arată o personalitate
ambițioasă, caldă și puternică, o posibilă nouă voce a
filmului românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu