Fragment
din volumul ”Tarkovski. Filmul ca rugăciune”,
ediția a IV-a, actualizată și îmbunătățită, în curs de
apariție la Editura Arca Învierii
Putem vedea cum
Andrei Tarkovski trasează în ultimul său film, Sacrificiul,
o punte de legătură între timpul
orientat spre viitor
al primelor sale două filme și timpul
escatologic sau
timpul-care-transcende-timpul,
care modelează
orizontul filmelor realizate în Occident.
Ax
al creșterii și speranței, timpul orientat spre viitor modelează
primul cadru din
primul lung-metraj al regizorului, Copilăria
lui Ivan:
o mișcare lentă a camerei în sus de-a lungul trunchiului unui pin
tânăr, urmărit în gros-plan, din spatele căruia băiatul Ivan
privea fascinat, parcă pentru prima oară în viață, pădurea și
lumea. Acestui
cadru-alfa îi va răspunde peste numai două decenii și jumătate,
profetic, ultimul cadru din ultimul film al regizorului:
mișcarea lent-ascendentă a obiectivului, la fel de apropiat, de-a
lungul trunchiului subțiratec al copăcelului japonez – un Pom al
Vieții, profilat pe marea sclipitoare (care a absorbit, parcă, și
sclipirile Niprului însorit din finalul Copilăriei
lui Ivan),
în aceeași lumină de început de lume și vegheat, de asemeni, de
un copil.
Cu toate că sunt înscrise în
cicluri istorice net diferite și modelează biografii diferite,
aparent opuse, atât primul cadru din primul film, cât și ultimul
din ultimul film au în spate aceeași simbolistică și aceeași
idee; diferă doar raportarea copilului la istoria pe care o
modelează (de o parte, respectiv de cealaltă a Eschatonului) și
poziționarea lui față de eternitate...
Pe insula Gotland, Tarkovski
știa foarte bine că face ultimul său film. Cu
acest cadru-omega al creației sale, el proiectează timpul orientat
spre viitor din primele sale filme într-un timp al Eschatonului,
încheindu-și circular Opera, asemeni unui demiurg care încolăcește
șarpele Uroboros, spre a-l așeza pe Arborele sfânt al Vieții.
Acestea sunt
cadrele Alfa și Omega
ale creației lui Tarkovski. Prin ele, copilul - imagine generică a
omului - îmbrățișează timpului devenirii, respectiv timpului
Eschatonului și Arborele Vieții, pe care trebuie să-l cucerească.
Iar cucerirea lui este cuvântul de forță al mesajului tarkovskian.
Chiar dacă expunerea
crezului său artistic din volumul
Timpul pecetluit
le poate părea unora strict teoretică, Tarkovski a reușit să-și
exprime conceptul poietic
nu doar în întreaga operă, cu o coerență și eleganță
nemaiîntâlnite în cinema, ci chiar la nivel atomic, într-un
singur cadru. Există un cadru
care conține condensat întregul său concept despre cinema.
Este plasat - cum altfel? decât - la
mijlocul filmului median (al patrulea) din filmografia regizorului.
Nelegat de acțiune,
dar aparținând spațiului scenic,
el constituie
nucleul estetic nu doar al filmului Oglinda,
ci al întregii
opere tarkovskiene. Nu îl reținem ușor, pentru că este un cadru
nerepetitiv (probabil, singura compoziție nerepetitivă din film),
dar exegeții l-au remarcat. Este
o compoziție aproape statică cu un vas de sticlă transparent, pe
fundul căruia se află un mecanism de ceasornic înecat în apă -
cadru care declanșează secvența primului vis din copilărie al
Autorului. Rotițele dințate și spirala desfășurată a ceasului,
dilatate de efectul de lupă al apei din bol, rimează cu dantelăria
aerisită, zimțată solar, a unui colț de perdea din dreapta și cu
dantelăria frunzelor fine, la fel de aerisite și ramificate asemeni
alveolelor unui plămân, a vrejului de plantă din stânga; câteva
rămurele delicate din aceeași plantă plutesc în apa din bol. În
timp ce lumina se joacă cu reflexele apei filtrate de spiralele
ceasului, reflectând și refractând în sticla bolului fragmente
ambientale din afara cadrului, observăm culcat în penumbra mesei un
mic briceag pe trei sferturi închis, cu vârful tăișului îndreptat
neagresiv spre spectator – trimitere la controversatul (pentru
Tarkovski), dar inerentul bisturiu de montaj. Camera se îndepărtează
ușor, până când îl suprinde pe Aleksei copil trecând prin
spatele bolului și înaintând spre casa din mijlocul pădurii din
inima visului său, care în sfârșit i se deschide.
Iată tot arsenalul
“demiurgului”: timpul, pecetluit în apa sfericizată, care
distilează și dilată memoria, lumina, natura și câteva artefacte
ale culturii, modelate discret
fără artificiozități de modestul briceag – singurul
obiect ascuțit din cadru. Ceasornicul, dezbrăcat de carcasa
învelitoare, înecat în apa luminată de soare și tronând în
mijlocul frumuseții – celei făcute de mâna omului și celei
făcute de Dumnezeu.
Magistrală punere în imagine a conceptului timpului pecetluit,
acest cadru este centrul poietic și inima întregii filmografii
tarkovskiene. Cadru
nucleal, al cronotopului sacru
– monadă a timpului
lumii, pecetluit în eternitate ca într-o Carte a Vieții, deschisă
din nou către lume: este cadrul-chintesență a poieticii
tarkovskiene.
Iată
cadrele Alfa și Omega –
Cuvântul, construind
corpus-ul ideatic al
întregii opere și îmbrățișând Inima sensibilă plăsmuitoare
(poietică) a operei, ce hrănește, la rândul ei, corpul,
împărtășindu-se reciproc într-un metabolism treimic de taină.
Arborele Vieții, îmbrățișând Cartea Vieții și crescând din
ea. Iată macro-universul
întregii creații tarkovskiene, ca organism integru,
în care poți intra oricând să trăiești și catedrală vie, deschisă devenirilor noastre și făurită de
sinergia divin-umană, nicicând pe deplin înțeleasă, a actului
creator.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu