Reportajul a apărut în Nr. 6/ iunie 2014 al revistei Tabor
Acesta
a fost cuvântul de forță sub care s-a desfășurat a XIII-a ediție
a Simpozionului Internațional de Știință, Teologie și Artă,
organizat între 6 și 8 mai 2014 de Facultatea de Teologie Ortodoxă
a Universităţii “1 Decembrie 1918” din Alba Iulia. O temă care
conjugă cele două repere sub care Biserica Ortodoxă Română a
așezat anul 2014: Sfânta Euharistie și martiriul pentru credință
și patrie întruchipat de modelul Sfinților mărturisitori
Brâncoveni.
Cu
tenacitatea, profesionalismul și căldura sufletească de care dau
dovadă de mai bine de un deceniu, universitarii din Alba Iulia
au reușit să adune împreună specialiști din România și diverse
nuclee, tradiționale sau mai noi, ale Ortodoxiei: Grecia, Rusia, dar
și Austria, Elveția, Canada, Germania și S.U.A. Le-au fost alături
Arhiepiscopia Alba Iuliei, Institutul de Investigare a Crimelor
Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Şcoala Naţională
de Studii Politice şi Administrative, Secretariatul de Stat pentru
Culte, Universitatea din Piteşti și Universitatea “Petre Andrei”
din Iaşi, Institutul de Studii Bizantine și Creștin-Răsăritene
din Olomouc (Cehia) și Institutul de Studii Ecumenice “S.
Bernardino” din Veneția.
Euharistie
şi martiriu - o conjuncție de teme care pentru lumea seculară par
depășite și chiar scandaloase, este adusă cu curaj în
actualitatea, la propriu arzătoare, a istoriei prezente, de o echipă
de universitari și oameni de cultură creștini inspirați, care
înțeleg că imperative de forță, precum cel al ”corectitudinii
politice” își câștigă legitimitatea doar în măsura în care
sunt acoperite de sacrificiul în numele oamenilor și al lui
Dumnezeu.
Cum
fundamentul oricărei teologii a martiriului se sprijină pe faptul
istoric, baza Simpozionului (nu neapărat în sens cantitativ) au
constituit-o evocările - atât prin expuneri biografice, cât mai
ales prin prezența efectivă a participanților în locurile de
supliciu ale martirilor comunismului, la complexul memorial ”Râpa
Robilor” de la Aiud, unde s-a oficiat o slujbă de pomenire a
martirilor închisorii și s-a desfășurat una din zilele de lucru
ale Simpozionului. Au fost evocați mărturisitori, ca prof. Nicolae
Mărgineanu, pr. Spiridon Cândea, pr. Dometie de la Râmeț, pr.
Ioan Iovan și maica Teodosia (Zorica Lațcu), pr. Gavril Costan și
episc. Nicolae Popovici, mișcarea Rugului Aprins, alte personalități
și momente ale rezistenței anticreștine și anticomuniste din
România și din lume.
Istoria
totalitarismului în România încă este în curs de recuperare -
faptul a fost demonstrat de energicul istoric Marius Oprea,
fondatorul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, care
a prezentat și un scurt film documentar despre activitatea sa
recentă de recuperare a urmelor unor atrocități pe care
Securitatea încercase cu tot dinadinsul să le șteargă.
O suită
de comunicări au evidențiat legătura teologică inseparabilă
dintre sacrificiul în numele lui Dumnezeu și euharistie, pornind de
la scrieri ale Sfinților Părinți și relatări ale unor martirii
exemplare ale Bisericii primare (ca cele al sfinților Policarp al
Smirnei și Ignatie Teoforul), ori chiar de la proto-martiriul
veterotestamentar al Sfinților Macabei.
Un
deosebit nucleu de interes l-au reprezentat comunicările grupului de
bioeticieni conduși și formați de prof. Herman Tristram Engelhardt
jr., centrate pe ”incorectitudinea politică strigătoare la cer”
a martirilor și pe autentica libertate de gândire și ființare a
acestora. Venerabilul profesor de la Rice University (S.U.A.),
alături de Corinna Delkeskamp-Hayes, Mark J. Cherry, Ana Iltis, Ryan
Nash, Dylan Pahman, Pascal Hammerli și alții, au demascat
intoleranța de facto, caracterul
antisocial și
ipocrizia ”regimurilor toleranței”, care
instituționalizează viciul și reprimă virtutea.
Au fost
auzite și subiecte mai puțin cunoscute în România, ca martiriul
creștinilor ortodocși din Cehoslovacia (1945-1990), momente din
lupta pentru credință și identitate națională a poporului
georgian, reflectate în cinema, dezvăluiri despre sistemul
pedagogic al lui Makarenko și reeducarea prin tortură și teroare
din China - model direct (așa cum a demonstrat Andrei Dârlău) al
sistemului reeducațional din România stalinistă, în special de la
Pitești.
Surprinzătoare
a fost convingerea cu care conferențiari proveniți din țări cu
tradiții diferite, dar cu toții aderenți la marea tradiție
dreptmăritoare creștină, au înțeles actualitatea sacrificiului
pentru Hristos, același acum două mii de ani, în temnițele
comuniste, dar și sub regimurile considerate avanposturi ale
democrației, devenite intolerante față de valorile normalității,
familiei și creștinismului.
Se
cuvine să remarcăm dăruirea de sine și osteneala bravilor preoți
universitari Dumitru Vanca, Mihai Himcinschi, Alin Albu (lista,
desigur, este mult mai lungă), alături de inimosul pr. decan Emil
Jurcan, fără de care această întâlnire de suflet dintre
continente și sisteme politice diferite,
dar mărturisitoare ale aceluiași Hristos-Dumnezeu, nu ar fi fost
posibilă.
O
întâlnire care, dincolo de schimbul firesc de idei, contribuie la
reactualizarea, în plin ev postmodern, a unui străvechi model
antropologic, uitat sau considerat depășit: modelul eroic, martiric
și euharistic, al cărui metabolism sfidează legile recente ale
fizicii, medicinei, psihologiei. Un model uman explodat din
hrisoavele Actelor martirice de-acum două mii de ani, sfidând
tabu-urile unei civilizații digitale hiper-urbanizate, ca o extremă
provocare.
Fotografii realizate de autoare.
Fotografii realizate de autoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu