Articol preluat și de revista Aararatonline de luni 12 mai 2014
În
lumina conjuncturii geopolitice mondiale, minate de conflicte aparent
insurmontabile, omagierea de către Biserica Ortodoxă Română a
Sfinților martiri Brâncoveni și a dumnezeieștii euharistii se
deschide spre un spectru de semnificații deosebit de actuale.
Așezarea împreună a celor două repere comemorative accentuează
ideea că lupta pentru identitate națională și de credință
(asumată de Sfântul Voievod și cei dimpreună cu el) devine
biruitoare doar conjugată cu starea euharistică.
Nu
întâmplător, anul desemnat de români ca an al Sfinților
Brâncoveni
coincide, pe
coasta de est a Mării Negre și
în istoria filmului mondial, cu
aniversarea a nouăzeci de ani de la nașterea a doi mari cineaști
mărturisitori caucazieni, luptători, prin opera și viața lor,
pentru libertate politică și de credință: Serghei
Paradjanov (1924-1990) și Tenghiz Abuladze (1924-1994).
Un
voievod mecenat, promotor al unei Renașteri valahe gândite în
duhul credinței, martirizat, în ultimă instanță, tocmai pentru
îndrăzneala demersului său cultural civilizator de anvergură
europeană, și doi mari cineaști din Georgia sovietică, creatori
ai unor opere mărturisitoare care își depășesc cu mult arealul
geografic și epoca. Iată două modele de calibre diferite, născute
de contexte istorice diferite, de afirmare jertfelnică prin artă și
efort civilizator, a identității naționale, europene, creștine.
Opera
ambilor conjugă cultul pentru tradiție și pentru ”omul vechi”
cu o angajare socială plină de nerv, exprimate într-o vivacitate
și noblețe ideatică rar întâlnite; cu toate acestea, profilurile
umane și biografice ale celor doi cineaști sunt mult diferite.
Serghei
Paradjanov, armean născut și crescut la Tbilisi, este un mare
nonconformist. A simțit nevoia din tinerețe să-și manifeste, prin
gesturi de butadă și frondă, mai degrabă carnavalești decât
agresive, atitudinea anticomunistă și antisovietică, ceea ce i-a
creat un permanent conflict cu autoritățile, soldat cu trei
detenții în condiții grele, interdicția de a profesa și o
permanentă hărțuire politică.
La
fel ca Paradjanov, Abuladze contestă totalitarismul, indiferent de
ideologia care îi stă la bază, ca sistem care anulează libertatea
și strivește personalitatea umană. Ce poate fi mai contestatar
pentru o artă ideologizată de marxism, decât a vorbi despre
bogăţia de valori a Evului Mediu, cum face Abuladze încă din
momentul filmului Ruga?
Prezență civică discretă, lăsându-şi cuvântul să vorbească
doar prin intermediul peliculei, Abuladze își manifestă
anticomunismul în mod tranșant într-un singur film, dar unul cât
o întreagă carieră: Căința.
Ceea
ce teatrul absurd occidental a produs ca răspuns la ororile
războiului şi fascismului, artiştii contestatari est-europeni au
zămislit ca reacţie la crima mult mai subversivă produsă de
regimurile comuniste. Până azi, arta lor este prea puţin
cunoscută.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu