Apărut (în formă prescurtată) în Ziarul Lumina de vineri 8 august 2014.
Preluat de portalul culturavietii.ro / 11 august 2014 (unde până pe 10 iunie 2017 a strâns 3446 vizualizări)
Preluat de portalul culturavietii.ro / 11 august 2014 (unde până pe 10 iunie 2017 a strâns 3446 vizualizări)
Cadru din Scandalul Larry Flynt versus personajul real |
În
seria falselor iconicizări întreprinse de Hollywood în cadrul
programului de impunere a viciului ca virtute și reper valoric
social, se înscrie și drama biografică Scandalul Larry Flynt /
People versus Larry Flynt. Realizată în 1996, cu mult înaintea
biopicului Kinsey (2004), despre care am vorbit de curând,
biografia întemeietorului revistei
pornografice Hustler
și al unui întreg trust de industrie porno, beneficiază de
atu-ul baghetei regizorale a lui Milos Forman, veteranul Noului Val
Ceh, impus în America cu Zbor deasupra unui cuib de cuci, Hair și
Amadeus. Cineast preocupat în
mod constant de tema libertății sociale, partizan a tot ce înseamnă
”dictatura tinerei generații” (să ne amintim de legendarele
sale filme din patrie, de la Dragostele unei blonde, la
Desprinderea/Taking off),
maestrul ceh nu a trebuit să se lase prea mult convins pentru a face
un film pretins a fi despre dreptul la liberă exprimare. Obișnuit a
lucra după textele
altora, din care a știut să scoată, nu o singură dată, filme de
mare strălucire, Forman preia fără multe comentarii scenariul lui
Scott Alexander și Larry Karaszewski despre ascensiunea celebrului
mogul al sexului, care în același an 1996 își publica un volum
autobiografic.
Fără
a fi o capodoperă, filmul lui Forman este mai degrabă o punere în
scenă a pledoariilor lui Flynt și a avocaților săi (în film,
doar unul: Alan Isaacman) pentru democratizarea obscenității, decât
o peliculă de autor în adevăratul sens al cuvântului. Bazat, în
mare măsură, pe numeroasele procese avute de milionarul pornograf,
Scandalul Larry Flynt
nu este atât un film despre sex și industria aferentă, cât unul
despre folosirea abuzivă a dreptului la libertatea de exprimare, așa
cum este el stipulat în Primul Amendament al Constituției
americane, în slujba îmbogățirii prin exploatarea desfrâului.
Speculațiile sale juridice, subțiri și lipsite de scrupule, nu
sunt demontate de nimeni.
Asupra
acestor aspecte insistasem în cronica polemică din pagina ”Calea,
Adevărul și Viața” a ziarului Ziua,
pe care i-am făcut-o filmului imediat după lansarea în România,
și anume asupra perversității sale juridice, pornită chiar de la
titlu (în traducere literală: Lumea împotriva lui Larry
Flynt), în care călăul era
prezentat ca victimă, perversitate bazată pe interpretarea
tendențioasă a legii, împrumutată din pledoariile apărării
proceselor lui Flynt, în care interesul personal al îmbogățirii
prin exploatarea imoralității era prezentat drept interes public de
apărare a valorilor Constituției, în speță aceea a libertății,
iar Flynt, dintr-un proxenet fără scrupule și abil om de afaceri,
devenea un brav apărător al drepturilor omului.
Și
dacă, în ordinea mârșăviei, este de înțeles că Flynt și
avocații săi îi i-au construit acestuia statuie în fața
instanței și a presei, închizând cu sofisme demagogic-patriotarde
gura societății civile și a reprezentanților Bisericii
(Baptiste), este greu de înțeles ca aceeași unilateralitate să
fie preluată și de film, iar lupii moraliști să-și continue
nestingheriți urcușul spre soclu, în costume de oaie. Și totuși,
cu ajutorul unui aparat de promovare foarte bun (incluzând afișul
filmului - o mostră de manipulatare prin imagine și uz sacrileg de
simboluri creștine și naționale), înghițit pe nemestecate de
presa internațională, care s-a grăbit să susțină filmul, chiar
asta s-a întâmplat. Palmaresul său numără 22 de nominalizări și
28 de premii internaționale, dintre care două Globuri de Aur
(pentru cea mai bună regie și cel mai bun scenariu), Ursul de Aur
de la Berlin, premii ale asociațiilor criticilor de film din
numeroase state americane, Premiul Academiei Europene de Film.
Pelicula a intrat cu multă vâlvă
în istoria cinematografului american al anilor '90, dar nu merită
revăzută (decât de cei interesați în problematica manipulării
mediatice și a bioeticii). Ea împletește povestea ascensiunii
protagonistului
său (de la proprietarul unui obscur club de striptease la patronul
celei mai agresive, murdare și bine vândute reviste porno din țară,
ulterior al celui mai prosper trust al aceleiași industrii din SUA),
cu numeroasele procese pentru obscenitate (confruntările cu
activiștii creștini și în special cu redutabilul său inamic,
pastorul baptist Jerry Falwell- centrul ideologic de greutate al
filmului) și cu viața sa de familie, idilizată la maxim. Aceasta,
în aparență un element fundal pentru un personaj cu o viață
socială atât de proeminentă, este subiectul celei mai consistente
mistificări și cea care realmente apropie afectiv personajul: din
cinci soții oficiale ale eroului real, în film rămâne una - o
stripteuză narcomană, prezentată ca soție iubitoare și parteneră
fidelă de viață, în tim ce scurtele scene de amor în grup sunt
prezentate cu duioșia aureolată a pânzelor zaharoase ale barocului
francez.
Ca
orice biopic de succes, filmul beneficiază de partituri excelente
ale actorilor principali - Woody Harrelson și cântăreața rock
Courtney Love, care efectiv și-au pus sufletul pe tavă pentru a-și
recosmetiza și înnobila personajele, cu care împărtășesc o bună
parte din convingeri (droguri, libertinism, anarhism, neîncredere
sau chiar repulsie față de creștinism). Iar Milos Forman
decupează, tendențios și servil, exclusiv clișeele biografice
apte să-i glorifice protagoniștii, neoferindu-le nici o șansă
morală (ca într-un film prost) adversarilor lor.
Larry Flynt, versus cadru din film (Woody Harrelson și Courtney Love) |
Între
timp, praful s-a așternut pe peliculă, dar eroul ei continuă să
prospere și să desfășoare, pe lângă munca ”cea de toate
zilele”, și o intensă activitate mediatică de susținere a
cauzei sale, a cărei menținere în legalitate este pentru el
esențială. În 2009, în toiul crizei, Larry Flynt îi cerea
Congresului SUA să aloce 5 bilioane de dolari pentru salvarea
industriei de divertisment pentru adulți (benignă formulare!), pe
care o prezenta drept cheia sănătății sociale a Americii, iar în
vara aceasta tocmai a aniversat 40 de ani de ”apostolat sexual”
al celebrei reviste - glorie susținută, an de an, de zâmbetele
binevoitoare ale presei, dar care îi rămâne datoare într-o
anumită măsură și lui Milos Forman.
Dar
ca să înțelegem până în profunzime, dincolo de manevrele
narative și de joc, mecanismele de manipulatorii ale filmului și
gradul de deformare a adevărului, dincolo de licențele firești ale
oricărei viziuni artistice, să aruncăm o privire comparativă
asupra interpretului principal și a personajului real! Să învățăm
să citim chipurile oamenilor, mai ales când avem de-a face cu
biopic-uri, și în special privirile! Chipul actorului trădează un
temperament nestăpânit, dar benign, foarte terestru și expansiv,
ludic și versatil, cu anumite dizarmonii interioare, confirmate de
biografia actorului. Chipul personajului real, accesibil cu ușurință,
în zeci de clișee diferite, în presa on-line, este aproape neschimbat în toate
fotografiile: privire impenetrabilă, rece și ”grea”,
dublat de o expresie extrem volitivă, trădând un materialism grosier și rapace și tenacitate în atingerea scopului;
obrazul rigid, de ”beton”, cu o mimică aproape inexistentă, vădesc o emotivitate și
empatie practic absente.
Într-o
confruntare publică cu inamicul său nr. 1, pastorul Jerry Falwell,
accesibilă pe youtube, ”ideologul” Flynt susținea că industria
porno trebuie să fie eternă întrucât corpul uman este obscen.
Nici reverendul și nimeni altcineva din audiență nu i-au replicat, semn
al unui consimțământ tacit și tragic. Consimțea oare
reprezentantul Bisericii Baptiste la această teribilă credință a
damnării, ascunsă sub sentimentele rebarbative ale creștinismului
istoric în fața nudității și a sexului? Damnarea la
obscenitate!... Un astfel de crez va întuneca iremediabil facies-ul
și mintea oricărui om: el va deveni consumatorul și sclavul obiectului
damnării; iar altul, mult
mai lucid și mai cinic, damnat nu atât de lascivitate, cât de patima
banilor și de dispreț pentru semeni, îl va exploata fără scrupule:
acesta este Flynt. În
alt ”aforism” al său, Flynt spunea că ”vaginul unei femei
este la fel de expresiv ca și fața”. Nu are sens să comentez
ignoranța științifică și ideologismul pornocrat, mascate sub
poleiala liberalismului, al acestei formule. Chipurile noastre se
modelează - ne învață fiziognomonia, dar și genetica cuantică -
după lucrurile în care ni le reflectăm cel mai des și cel mai
intens. Iar modul cum privim realitatea trupului, investind-o sau nu
cu atributele abjecției, depinde esențial de convingerile noastre.
Înțelegeți acum cu ce seamănă chipul lui Larry Flynt?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu