Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 23 august 2014, preluat de platforma Anacronic / 3 octombrie 2014, de Cultura Vieții din 18 octombrie 2014 și, fără să fiu înștiințată, de portalul gandeste.org din 20 octombrie 2014
Am fost
provocată la un moment dat să vorbesc despre limbajul manipulării
în cinema. Când ești îndemnat să răstorni o cutie a Pandorei,
este firesc să te uiți întâi în ochii solicitantului, ca să-ți
dai seama dacă înțelege, de fapt, ceea ce cere. Cel mai adesea, ochii
aceștia sunt naivi și prea neprihăniți, pentru a merita să-și
primească, fără o pregătire prealabilă, obiectul cererii. Este
ca și cum i-ai povesti unui copil, cu lux de amănunte, despre
pericolele junglei, când știi că pașii și ochii acestuia încă
urmează drumul cel bun. La vremea potrivită, ochiul și intelectul
exersat, dublate de nemaculata intuiție a valorilor (care trebuie
cultivată), vor descoperi singure cele mai multe din capcanele
încifrate în jungla de imagini îmbietoare din jur.
Manipularea
în audiovizual și în special în cinema se bazează pe o serie de
reflexe ale psihologiei receptării, bine cunoscute și exploatate de
industriile aferente. Născute în momentul conștientizării puterii
de impact a cinematografului asupra maselor, strategiile manipulării
prin cuvânt și imagine au servit, într-o primă etapă, limbajului
de propagandă politică al marilor puteri totalitare (bolșevice și
naziste în special), pentru a impune reflexe sociale, moduri de
gândire și lideri de opinie, ale căror portrete oficiale, compuse
în cabinetele ideologice, se materializau pe masca actorului, pe
platoul de filmare și la masa de montaj, după modelul celor
realizate de celelalte arte aservite politic. Astăzi, când
respectivele sisteme și-au primit în istorie diagnosticele
binemeritate, iar societatea și-a fabricat anticorpii împotriva
lor, limbajul folosit în materialele lor de propagandă (directă și
indirectă) pare grotesc și rizibil, dar în epocă, datorită
izolării informaționale, precum și a așteptărilor emoționale a
maselor cărora le era adresată, retorica respectivă era, pentru
cei mai mulți, dureros de percutantă. Numeroase studii și teze de
doctorat s-au făcut pe aceste teme; nucleul lor de gravitație este
fenomenologia substitutului religios, al cărui apanaj îl îmbracă
obiectul sau ideea adulației publice.
Dacă în
sistemele totalitare din prima jumătate a secolului XX manipularea
audiovizuală se baza pe ocultarea grosieră a adevărului istoric și
pe exaltarea retorică a unui sistem de valori răsturnat și a unei
personalități politice mistificate și mitizate, în sistemele
liberal-democratice aceasta devine mult mai subtilă. Limbajul care
promovează normele și valorile sociale nu mai este retoric și
populist, ci aparent personalizat, adresat fiecăruia în parte,
adeseori de o sinceritate dezarmantă, rămasă străină marilor
totalitarisme. O psihologie mult mai subtilă îi stă la bază. El
nu mai exaltă marile idealuri colective (cum o făceau socialismul
și naționalismele de stat), care exploatau patriotismul, pretinzând
fidelitate și abnegație, ci micile valori individualiste, bazate pe
comoditate, acceptare de sine și tolerarea formală a diversității
(de fapt, în limitele spiritului de clan).
Spiritul
pseudoreligios, manifestat odinioară în mitizarea grandilocventă a
Marelui Frate, însoțită de prosternarea servilă a maselor în
fața sa, după modelul imperiilor sclavagiste din toate timpurile,
se sparge acum într-o mulțime de spirite pseudoreligioase minore,
dar gata să crească pe măsură ce sunt adulate. Capul retezat al
balaurului este înlocuit cu o mulțime de capete, aparent benigne și
chiar simpatice, dar de tot atâtea ori mai periculoase: feminismul
extremist de tip amazonian, macularea copiilor (vezi filmele cu mici
asasini, inspirate sau inspiratoare de realitate), cultul magiei,
răstălmăcirea marilor istorii sacre și scripturi și înlocuirea
lor cu altele noi, blasfemiatoare, simultan cu ironizarea marilor
tradiții, noile modele anatomice de tip superman, bazate pe
ingineria genetică și politica gender-ului, cu modelele de
familie și societate alternative asociate - toate acestea sunt
proclamate în numele libertății de gândire și al imperativului
”fii tu însuți!”, de aceea, sunt foarte greu atacabile.
Limbajul de impunere al acestor valori nu mai ține de cel al
retorismului mandarinic. În aparență, ele nu umilesc pe nimeni, ci
gâdilă orgoliul personal, de aceea sunt acceptate de marele public
fără rezerve și cu un entuziasm aproape unamim, alimentator al
industriei filmelor-cult și blockbuster-elor. Cu alte cuvinte, este
mult mai greu de sesizat, cel puțin de către cei proveniți din
același sistem de valori (ca și în cazul limbajului propagandei
politice clasice).
(articolul din pagina tipărită a ziarului/respectiv din pagina on-line este ilustrat cu un cadru/respectiv două cadre din filmul Metropolis de Fritz Lang)
(articolul din pagina tipărită a ziarului/respectiv din pagina on-line este ilustrat cu un cadru/respectiv două cadre din filmul Metropolis de Fritz Lang)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu