Apărut în Revista FILM a Uniunii Cineaștilor din România, nr. 3 / 2014 (p. 70-71)
Kahi Kavsadze în rolul titular din filmul-portret Va fi un teatru acolo, sus? |
Trei
scurt-metraje realizate, între 2012-2013, de cineaști foarte tineri
(Înapoi
la copilărie / Back to Childhood,
r. Giorgi Abashishvili; M-a
iubit un bărbat / One man loved me,
2013, r. Ana Urushadze; respectiv Cuibul
/ Nest
de
Tornike Bziava, regizor cu mai multe scurt-metraje premiate) -
dovedesc un simț al frumosului, o sensibilitate și o știință de
a privi oamenii empatic (iar nu apatic), care la noi și prin părți
mai ”evoluate” ale Europei s-au cam epuizat...
Cadru din Va fi un teatru acolo, sus? de Nana Janelidze |
Memorabile
rămân în special cele două lung-metraje: emoționantul road-movie
de război Celălalt
mal / The other bank (2009)
de George Ovashvili, un fulminant debut, cu nu mai puțin de 27 de
premii internaționale (mai toate pentru regie, cel mai bun film și
cel mai bun rol principal) și drama satirică socială Keep
smiling a
regizoarei și scenaristei
Rusudan
Chkonia, tot un debut premiat, propunerea Georgiei pentru Oscar în
2013. La fel de impresionant este documentarul biografic de
mediu-metraj Va
fi un teatru acolo, Sus?! / Will there be a theatre up there?! (2011)
al talentatei documentariste Nana Janelidze, fostă studentă a lui
Tenghiz Abuladze și coscenaristă a acestuia la filmul Căința.
Închipuite
sau reale, toate trei sunt povești în care viața personală se
împletește nervos și ineluctabil cu cea a istoriei; această
încleștare dureroasă dintre idealul uman și realitatea istoriei,
din care demnitatea iese, până la urmă și cu orice preț,
învingătoare, s-a impus ca unul din determinanții majori ai
excelenței artistice a cinematografiei georgiene, o cinematografie
în care chipul uman își păstrează toată noblețea, profunzimea
și vitalitatea.
Cadru din Celălalt mal de George Ovashvili |
Celălalt
mal
este povestea lui Tedo, un băiat de 12 ani, refugiat din Abhazia la
Tbilisi, împreună cu mama sa, în momentul războiului. În timp ce
mama sa își petrece vremea, de voie-de nevoie, cu un amant (cea mai
simplă soluție de integrare în peisaj), Tedo supraviețuiește din
furtișaguri mărunte, pe care le întreprinde cu alți copii ai
străzii, până când se hotărăște să se întoarcă acasă în
Abhazia ca să-și recupereze tatăl. De aici începe odiseea micului
voiajor, plecat singur spre Tkvarceli, orașul natal din ținutul
devastat și devenit ostil; ai zice că toate handicapurile îl vor
ține departe de izbândă: e sașiu, sărac lipit și pe deasupra nu
știe nici rusa (limba internațională a zonei), nici abhaza, limba
cuceritorilor micului teritoriu separatist, în care încă plutesc
în aer barbaria și hazardul războiului. Tedo nu are de partea sa
decât curajul celui ce nu mai are nimic de pierdut, o inimă mare și
rețeta (cumpărată pe 10 Lari de la camaradul său interlop) de a
se da surdomut pentru a se proteja de furiile naționaliste abhaze.
Personajul, interpretat de Tedo
Bekhauri,
are obstinația tragică a protagonistului din Du-te
și vezi
(capodopera lui Elem Klimov), candoarea inocentă a puștiului orb
din Culoarea
paradisului lui
Majid Majidi și forța filantropică a eroilor din saga afghană
The
Kite Runner / Vânătorul de zmeie (r.
Marc Forster, după Khaled Hosseini).
Aceste
trei mari repere, după ce îl conduc pe erou spre ruinele orașului
natal, îl smulg din pământul disperării (căci voiajul lui Tedo
nu-și atinge scopul) prin forța extatică a dansului luptătorilor
din final - cel mai elevat numitor comun al etniilor caucaziene și
singurul care îi dă puterea de a transforma moral orice înfrângere
în biruință.
Cadru din Keep smiling de Rusudan Chkonia |
Dacă
Celălalt
mal (în
original: Gagma
napiri)
vorbește despre demnitate la masculin, Keep
smiling,
atât prin auctorialitate, cât și tematic este un discurs asupra
demnității prin excelență feminin. Filmul, al cărui titlu e
inspirat de celebrul single Baby,
keep smiling (Lou
Bega, 1999), derulează poveștile a zece femei georgiene
participante la un concurs de frumusețe dedicat mamelor, al cărui
premiu este un apartament și o sumă mare de bani. Filmul urmărește
discrepanța stridentă dintre dramele de viață ale tinerelor
femei, majoritatea, paupere și cu mulți copii, luptând pe viață
și pe moarte pentru marele premiu, și cinismul organizatorilor,
care le exploatează fără scrupule, pentru a-și vinde cât mai
bine spectacolul televizat, ambalat în spoială patriotardă, al
premierii ”Celei mai bune mame”. Filmul respiră aerul
neorealismului, cu toată polemica față de glamour-ul societății
de consum de tip american, în ale cărei ritmuri participantele sunt
forțate să danseze (și, până la urmă, reușesc), dar o face în
modul cel mai sincer și socialmente justificat, situația Georgiei
anilor '90, în care se desfășoară acțiunea, fiind foarte
apropiată (în privința discrepanțelor economice și a
dezorientării) de cea a Italiei postbelice.
Documentarul
biografic de autor al Nanei Janelidze Va
fi un teatru acolo, Sus?, dedicat
harismaticului
actor Kahi
Kavsadze, ne poartă atât prin culisele vieții artistice a Gruziei
de altădată, cât și prin cele ale Imperiului Roșu, ale cărui
dramatice paradoxuri talentata regizoare le pune în scenă în
decoruri de o expresivitate simbolică tulburătoare. La cei 76 de
ani ai săi, actorul georgian
impus de legendare pelicule sovietice (ca Soarele
alb al pustiului, Copacul dorinței și
Căința),
de cele mai importante montări ale Teatrului Rustaveli din Tbilisi,
ca și de rolul titular în Viața
lui Don Quijote și a lui Sancho
(Gruzia-Film, 1988), oferă câteva recitaluri de mare virtuozitate,
în care episoade ale istoriei naționale și personale răsar din
neantul scenei, animate de cele mai variate expresii: de la
tragi-comicul lui Don Quijote, la virilitatea solară a cântului
popular georgian, până la fizionomia netrucată a omului în
istorie. Piperul poveștii este adus de biografia neobișnuită a
protagonistului: provenit dintr-o veche familie de muzicieni, Kahi
Kavsadze se poate lăuda cu faptul că bunicul său a fost
întemeietorul primului ansamblu folcloric din Gruzia, avându-l în
cadrul corului pe Stalin, cu care fusese coleg de seminar, astfel că
”marele conducător al popoarelor” i-a purtat bătrânului
Kavsadze un constant sentiment de respect și admirație - ceea ce
n-a schimbat, desigur, destinele Republicii Socialiste Gruzine, dar a
ameliorat, la un moment dat, soarta familiei de muzicieni. Dintr-o
astfel de perspectivă, Kahi Kavsadze deapănă momente inedite din
istoria stalinismului în Gruzia și din Cel de-al doilea război
mondial, la care membrii familiei sale au participat nemijlocit.
Toate acestea se desfășoară în cadrul unui one-man-show, în care
clasicitatea marelui teatru european, majestatea ethosului popular și
personalitatea harismatică a actorului reactualizează sacralitatea
actului scenic - idee puțin sustenabilă azi, dar pe care Kavsadze o
impune firesc, odată cu întrebarea - de fapt, un imperativ adresat
lui Dumnezeu - care dă titlul filmului.
"Puține, dar bune” - acesta ar putea fi brandul
cinematografului georgian (inclusiv al celui din perioada sovietică),
un cinema pe cât de cosmopolit, pe atât de național, pe cât de
euroatlantic, pe atât de eurasiatic, pe cât de flexibil și viguros
în modernitatea sa, pe atât de pătruns de ancestral. Doar un model
antropologic de o rară noblețe poate cuprinde armonios acest vast
câmp al conștiinței și valorilor, spre a le sintetiza în opere
de o inepuizabilă bogăție. ”Multum in parvo” - iată sintagma
pitagoreică ce exprimă vitalitatea, așadar rezistența la
globalizare a mirabilei Sakartvelo (numele străvechi al țării
nord-caucaziene), inclusiv în ipostazele ei cinematografice.
Vedeți și cronica la filmul ”Celălalt mal”: ”Celălalt mal” sau eroismul copiilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu