Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 21 februarie 2015 și preluat pe 2.03.2015 pe platforma on-line culturavietii.ro
Activiştii
pentru drepturile minorităţilor sunt, în genere, oamenii unei singure
idei. Pentru ei lumea se împarte în două: cei care le împărtăşesc
necondiţionat convingerile şi ceilalţi. Pretinsa incoruptibilitate
morală, cu care îşi răsfaţă imaginea de sine, le amorţeşte
reflexivitatea şi sensibilitatea în înţelegerea celuilalt. Şi totuşi, ei
se consideră partizanii alterităţii, când de fapt nu fac decât să
„schimbe pălăria“ de pe „aceeaşi Mărie“, de pe acelaşi idol al tiraniei
opiniei unice. Stindardul luptei împotriva discriminării le anulează
discernământul, orbirea mentală făcându-i să nu sesizeze originea comună
a celor două concepte. Acest trist şi periculos stindard e fâlfâit din
când în când şi în mediul filmelor festivaliere cu pretenţii filozofice.
Oraşul câinilor, propunerea Ungariei pentru Oscar 2015 şi câştigător
la secţiunea Un Certain Regard de la Cannes, este un film-manifest
dezvoltat sub un asemenea stindard, al luptei pentru drepturile
animalelor de casă fără pedigree, oprimate de cetăţeni „rasişti“,
partizani ai ideii de puritate a rasei canine. Cum situaţia animalelor
de casă din Occident, mult mai răsfăţate decât oamenii străzii şi
susţinute de ONG-uri active şi zgomotoase, este departe de cea descrisă
de film, te poţi întreba la ce realitate se referă acesta. Răspunsul îl
dă genul peliculei, care este o utopie sau o parabolă în sensul
simplist-ideologic al termenului.
Autorul peliculei, actorul şi regizorul de teatru şi film Kornél
Mundruczó, care semnează şi scenariul, s-a făcut cunoscut la Cannes prin
câteva filme „cu teză“, cu încărcătură ideologic-simbolică, specifice
şcolilor maghiară şi poloneză de acum câteva decenii, dar atipice pentru
mainstreamul festivalier recent.
Titlul originar şi cel internaţional al acestui film justiţiar cu
accente de horror (Fehér Isten/ White God), adică „Dumnezeul alb“,
accentuează puţinele conotaţii rasiste, punând în funcţiune cheia de
lectură în parabolă a filmului, care astfel a şi fost receptat în
perimetrul occidental.
Sub titlul de distribuţie din România, însă, Oraşul câinilor îşi
pierde din încărcătura parabolică (aceasta nefiind susţinută activ de
mizanscenă), filmul rămânând o fabulă dură şi monocordă a cruzimii
omeneşti, oglindite în lumea stihială a caninelor, şi o simplă pledoarie
pentru ocrotirea acestora. O pledoarie tezistă, pentru că regizorul,
prin personajele sale, se comportă după calapodul activiştilor descrişi
mai sus: este furios, unilateral şi răspunde la intoleranţă cu aceeaşi
monedă. Astfel că „răzbunarea canină“, provocată iniţial de cruzimea
umană, capătă amploare, cu tot abuzul de sânge, teroare şi violenţă
punitivă, amintind de Păsările lui Hitchcock (mult mai subtil, însă, în
privinţa construcţiei suspansului şi a manipulării emoţionale a
spectatorului).
În Oraşul câinilor, toţi câinii sunt buni (incluzând „figuraţia“,
avem vreo 250!) şi toţi oamenii sunt răi (mai puţin eroina principală,
fetiţa Lili, stăpâna câinelui Hagen) şi, chiar dacă au cele mai bune
intenţii, sunt consideraţi fără inimă („bestie eşti tu!“, îi strigă
fetiţa furioasă umilului garderobier, care o avertizează asupra
pericolului haitei dezlănţuite). Dezvoltate pe acest calapod,
personajele nu au identitate, ci doar gesturi, ca într-un roman de benzi
desenate. Gesturi constând în oprimarea nemiloasă a bietelor canine, cu
rezultate tragice şi sângeroase pentru acestea din urmă, dar care vor
fi răzbunate şi mai tragic şi sângeros.
Preocupat să arate cu lux de amănunte teroarea şi carnagiile operate
de Hagen şi câinii fără stăpân adunaţi de acesta asupra inşilor care
cândva i-au persecutat (măcelari, hingheri, un barman, un profesor de
muzică, interlopi antrenori de câini pentru lupte ilegale), regizorul
ratează şansa de a-l face pe Hagen iubit de spectatori. Câinelui
protagonist nu i se oferă ocazia de a face nici o faptă bună (dresura
i-ar fi permis-o din plin!), care i-ar fi crescut mult cota în faţa
stăpânei sale şi a spectatorilor şi ar fi accentuat mesajul umanist al
peliculei.
Regizorul pare să ignore experienţa dramaturgică a unor mari filme
centrate pe relaţia dintre câine şi om, ca Lassie (SUA, 1994) sau Bim
cel alb, ureche neagră (URSS, 1977), a căror tramă este perfect
adaptabilă registrului parabolic, preferând în schimb atmosfera
lugubru-kafkiană a filmelor şi literaturii fantastice (de la Insula
doctorului Moreau a lui G.H. Wells, la complexa parabolă politică a lui
Bulgakov, Inimă de câine), din care, însă, preia doar tuşele groase,
filtrându-le prin prisma stângismului virulent.
Astfel că după două ore de rânjete canine şi carnagii, inimioara
dulceagă în care se înscrie haita de câini cuminţită în final, graţie
curajului lui Lili şi farmecului trompetei sale (idee frumoasă şi veche,
din păcate prea puţin exploatată în film), este pe cât de kitsch, pe
atât de neconvingătoare. Remarcabilă rămâne prestaţia interpretei
principale, Zsófia Psotta, plină de candoare şi autenticitate în fiecare
cadru.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu