Cuceritor
prin sensibilitate, realismul nemachiat și prin empatizarea profundă
a regizorului cu protagoniștii, filmul spune povestea unui mic grup
de copii guatemalezi, care încearcă să ajungă ilegal în Statele
Unite ale Americii, pentru o viață mai bună. Debutat în culorile
speranței și bucuriei de viață, filmul este o tristă saga despre
imigrare, cu tot underground-ul
sordid al traficului de persoane și altor afaceri ilicite, care
trăiesc de pe urma inocenței puse la mezat.
Prin
structura dramatică de road-movie, dezvoltată
ca o incursiune într-un teritoriu al
haosului moral și fărădelegii și prin capacitatea de surprindere
a autenticității umane din perspectiva eroilor minori, filmul
amintește de Celălalt mal (2009),
drama de război a georgianului George
Ovașvili, tot un debut în lung-metraj, la fel de impresionant, la
fel de curajos în rostirea unor adevăruri incomode și aproape la
fel de apreciat în festivaluri.
Titlul
filmului (destul de impropriu, mai adecvat fiind cel internațional)
pare o replică la o peliculă mexicană omonimă din 1987, în care
acțiunea e plasată, însă, între emigrați mexicani adulți care,
dezamăgiți de țara de adopție, S.U.A., se întorc în cea de
baștină.
Filmul
lui Diego Quemada-Diez
(care
este și coautor al scenariului) urmărește peripețiile a trei
adolescenți pauperi, Juan, Samuel și Sara, care hotărăsc să
imigreze din Guatemala în S.U.A., cu destinația finală Los
Angeles. Ca să se protejeze de pericolele drumului, Sara își taie
părul și se travestește în băiat. Formula călătoriei
transfrontaliere ilegale pare să fie în zonă un sport național,
practicat de imigranți de toate vârstele. ”Navetiști” spre
destinații incerte călătoresc clandestin în vagoanele de marfă
ale trenurilor sau pe copertinele acestora, călăuziți de speranțe
naive și o fatală dezinformare în privința realităților
călătoriei, ce amintesc de valurile de migrație din Europa spre
America de acum vreo sută de ani (vezi tragedia descrisă în filmul
Nuovomondo
al lui Emanuele Crialese). Cei trei prieteni, al căror conducător
nedeclarat este ”durul” Juan, singurul care încearcă să
gândească strategic, urmează aceeași formulă. La granița cu
Mexicul li se alătură indianul Chauk, tot un adolescent, care nu
vorbește spaniola și nici vreo altă limbă în afara propriului
dialect, dar reușește, prin semne, să se împrietenească cu Sara
și astfel, în ciuda opoziției ”rasiste” a lui Juan (singurul
alb), este acceptat.
Imediat
după intrarea în Mexic, copiii, fără acte fiind, sunt prinși de
agenții poliției de frontieră, care le confiscă băieților
încălțămintea și îi retrimit pe toți în Guatemala. Samuel,
cel mai pasiv, cedează și hotărăște să rămână la vatră. Cu
toate că între Juan și Chauk sunt mereu altercații, alimentate și
de gelozia lui Juan pe prietenia delicată înfiripată între Sara
și indian, noul trio își continuă voiajul, reușind pentru un
timp să facă față provocărilor necunoscutului. Peripeția
furtului și gătitului unei găini, angajarea ca salahori pe o
plantație de trestie de zahăr, culminată cu participarea la un
party
al salahorilor, urmată de schimbarea centrului de greutate în
inocentul triunghi amoros - le sugerează copiilor un oarecare surâs
al destinului.
Lovitura
decisivă survine, însă, când, alături de alți imigranți,
copiii sunt atacați de un grup de traficanți de carne umană, care
îi jefuiesc de bani și le răpesc femeile; Sara este recunoscută
ca fiind fată și răpită, în pofida împotrivirii disperate a lui
Chauk și Juan, care sunt bătuți crunt și lăsați abia vii. Multă
vreme inconștient din cauza rănilor, Juan este cărat pe brațe și
îngrijit, cu leacuri numai de el știute, de indian. Când își
revine, cei doi înțeleg că nu o vor revedea pe Sara niciodată.
Toată lumina interioară a călătoriei dispare. Totuși,
fidelitatea, construită de voie, de nevoie între cei doi foști
inamici îi va ajuta pentru o vreme să supraviețuiască, să facă
față altor traficanți de ființe umane (din ale căror mâini Juan
îl va salva pe Chauk) și să-și continue drumul spre nord. Mult
visata graniță a ”Statelor” este depășită și norocul pare
în sfârșit să le surâdă... când un glonte al poliției de
frontieră îl seceră fără preaviz pe Chauk. Raiul odinioară
visat devine amărăciune deplină, dar cale de-ntoarcere nu mai
este.
Ultima
secvență: seara, într-un combinat de carne din S.U.A., în halat
alb, Juan face curățenie, aruncând la gunoi fragmentele de carne
și oase rămase după sfârșitul schimbului - metaforă
tulburătoare a carnagiului uman petrecut tacit în drumul spre
”pământul făgăduinței”. Afară ninge și băiatul contemplă
încruntat pe cerul nopții fulgii de zăpadă, pe care Chauk, care
voise mult să-i vadă, nu îi va mai vedea niciodată.
Filmul
trăiește din autenticitatea cu care prezintă realitatea
(majoritatea actorilor secundari fiind neprofesioniști) și din
măiestria cu care regizorul pune în valoare interioritatea fiecărui
personaj, explorându-i emoțiile, cu toată candoarea lor; acestea
transpar din multele tăceri, decantate de muzica rarefiată, ce
sugerează un rai care, pe măsura dezvoltării acțiunii, devine tot
mai de neatins. Această tensiune, dintre sordidul tot mai apăsat al
realității și idealul purității sufletești, niciodată trădat
de eroi, constituie nucleul de valoare al filmului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu