Cronică apărută (ușor prescurtată) în Lumina literară și artistică nr. 11 / februarie 2015 (pag. 4) și preluat de platforma culturavietii.ro din 7 martie 2015
Se
poate vorbi de o criză a filmului de familie? Da, de vreme ce criza
familiei este un subiect la ordinea zilei - acesta ar părea
răspunsul cel mai firesc. Dar nu este criza, cu toată cazuistica
ei, un potențator de întrebări existențiale, implicit, de
subiecte de cinema? Este, câtă vreme criza se manifestă doar la
nivel pragmatic și nu a afectat reperele fundamentale ale familiei.
În asta constă, în linii mari, diferența dintre drama
cinematografică de familie occidentală și cea din cinematografiile
din afara zonei euro-atlantice. Dacă prima mărturisește o
dezagregare axială a reperelor familiei (care, potrivit noilor
ideologii, trebuie ”regândite” sau ”reinventate”), astfel
încât cazuistici alienant-patologice, precum copii criminali ori
familiile gay nu mai sunt de mult o excepție, a doua categorie
(reprezentată în primul rând de cinematografiile asiatice) încă
raportează problematica familiei la valori specifice acesteia.
Așa
tată, așa fiu / Like Father, Like Son,
filmul regizorului, scenaristului și producătorului japonez
Hirokazu Koreeda, laureat cu Premiul Juriului și o mențiune a
Juriului Ecumenic la Cannes în 2013 și nominalizat la Palme d'Or,
este o sensibilă dramă de familie, centrată pe investigarea în
filigran a relațiilor tată-fiu.
Impus
ca un subtil analist al familiei și naturii umane, în filme
aclamate în festivaluri, ca After
Life, Nobody Knows, Still Walking,
Koreeda
este un continuator al cinema-ului intimist-contemplativ al lui
Yasujiro Ozu, ceva mai adaptat ritmurilor contemporane (fie și
extrem-orientale).
Filmul,
realizat după un scenariu al regizorului, urmărește drama a două
familii nipone de azi, înștiințate, la șase ani după consumarea
accidentului, că fiii lor au fost schimbați între ei la
maternitatea locală, imediat după naștere. Conducerea spitalului
le sugerează insistent celor două familii să își recupereze
fiecare copilul natural, oferindu-le tot sprijinul psihologic și
logistic în acest sens, pe lângă compensații materiale.
Cele
două familii - în ambele, factorul dinamic fiind tatăl - au
statuturi sociale diferite și imagini diferite asupra vieții. Capul
familiei protagoniste, Noromya, este un arhitect ambițios și
workaholic, care își petrece tot timpul la birou, pentru a-și
întreține soția și unicul fiu, Keita. Atent la performanțele
școlare ale fiului său, care - câtă vreme îl crede fiu natural -
i se pare că îi seamănă leit, fapt de care e foarte mândru -,
tatăl nutrește speranța că acesta îi va urma cândva cariera,
ori o carieră la fel de spectaculoasă. Cei trei locuiesc într-un
luxos apartament ultracentral. Cealaltă familie, Ryusei, are mai
mulți copii, între care domnește o atmosferă boemă, întreținută
de tatăl, om simplu și jovial, și trăiește de pe urma unui
magazin de produse ieftine, de care se ocupă ambii soți; o nișă a
magazinului, amplasat într-un cartier mărginaș, le folosește
drept locuință. Urmând sfaturile conducerii maternității, cele
două familii se cunosc în intenția unui ”schimb de probă” al
celor doi băieți, fapt care va produce tulburare și traumă atât
copiilor, cât și părinților.
Puse
să aleagă între legea sângelui și cea a iubirii, cele două
familii ajung să se confrunte cu tare incubate în viziunea lor
despre lume, ca orgoliul, nevoia de status social, relația
carieră-familie-societate - examen care le face să caute un răspuns
personal și cât mai autentic la problema fericirii.
Filmul
a fost comparat cu La
vie est un long fleuve tranquille
(1988), o comedie de moravuri cu o tramă similară. Dar dacă filmul
lui Étienne Chatiliez investighează în tușe satirice
automatismele societății franceze a anilor '80, în care a avea
mulți copii e văzut ca semn de înapoiere burgheză și conformism
catolic, filmul lui Koreeda respiră în cu totul alte coordonate.
Sunt
uimitoare echilibrul neacuzator și capacitatea de observație a
regizorului japonez, care realizează o subtilă și precis nuanțată
meditație existențială pe fundalul unei duble fresce de familie;
în alt spațiu cultural, subiectul ar fi devenit pretext de
dramoletă cu stridențe telenovelistice. Atenție! Studioul
Dreamworks a achiziționat, prin Steven Spielberg, drepturile de
remake
ale filmului, așa că vom avea ocazia să îl vedem în versiune
hollywoodiană!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu