Apărut (într-o formă ușor prescurtată) în Ziarul Lumina de sâmbătă 7 septembrie 2013
O
peliculă agreabilă pentru copii și adolescenți, dar nu numai,
propusă în toamna aceasta de Transilvania Film, este Ploaie
de vacanță / Tanta agua, o coproducție
Uruguay-Mexic-Olanda-Germania din 2013.
Simplu,
sensibil și rarefiat, debutul în lung-metraj al tinerelor regizoare
și scenariste uruguaiene Ana Guevara și Leticia Jorge face parte
din categoria filmelor care își restricționează materialul faptic
de dragul contemplației unor tablouri de viață, surprinse la
vârsta când totul se percepe intens: vârsta trecerii dinspre
copilărie spre adolescență.
Fără
a avea complexitatea și dramatismul emoțional al unui ”roman al
maturizării”, filmul uruguaian se hrănește cu elemente ale
acestui gen, pe care le dizolvă, însă, în substanța sa poetică
proprie.
Spre
deosebire de alte exponate ale genului (tot filme de autor, ca
Somersault, al
australiencei Cate Shortland), Ploaie de vacanță
evită extremele - emoțiile tari, revoltele paroxistice sau
experiențele de viață la limită. Moralmente, filmul este
”cuminte”, și este curajul celor două regizoare de a-l menține
în cotele greu de stăpânit, mai ales pentru debutanți, ale
modului ”moderato cantabile”: personajele sunt lipsite de
contondențe, ”cuminți”, nebântuite de patima degradării
(ingredient considerat indispensabil și banalizat de filmele
”independente” despre tineret); nici personalitatea lor, nici
situațiile de viață în care sunt urmărite nu au nimic
excepțional, dar toate acestea nu scad defel farmecul peliculei, ba
dimpotrivă.
Candoarea,
bunătatea și umorul cu care este privită viața de zi cu zi sunt
surprinse de gesturile cele mai obișnuite și mai ales de tăceri.
Este un film în care se vorbește puțin, fără ca tăcerea să
devină apăsătoare; un film în care se pronunță destule truisme,
fără ca truismul să devină obiect estetic în sine, ca în unele
dintre cele mai adulate filme românești recente. E un film simplu,
dar lipsit de aroganța simplității căutate ostentativ, ceea ce-l
deosebește esențial de minimalismul românesc și european.
Alberto,
un bărbat plinuț și posac, tată a doi copii de 10 și 14 ani, cam
introvertiți și aparent fără probleme, pleacă în vacanță cu
aceștia într-o stațiune balneară și are ghinionul unei ploi
torențiale care nu se mai sfârșește – motiv care-i obligă pe
cei trei să-și petreacă zile întregi într-o cameră de motel al
stațiunii aproape pustii. Un ritual al căutării armoniei de
familie, atâta cât poate oferi un bărbat singur și simplu, lipsit
de inițiative deosebite, se transformă treptat, pe măsură
conștientizării nevoii de individualitate a copiilor, într-unul al
căutării propriei identități, a propriilor prietenii și
contacte. Tatăl, inițial cam ursuz, devine simpatic, când începe
să-și inițieze copiii în micile taine ale copilăriei (tehnica
scuipatului la distanță, recunoașterea sexului racilor...),
suportând cu umor și stoicism capriciul fiicei, Lucia, care, din
plicitiseală, insistă să-i modeleze din păr o creastă din cremă
de ras. Își urmărește copiii cu discreție, facându-și abia
simțită prezența; apare
exact când este nevoie de el. Ceea ce părea la început mediocritate și
indolență, se arată a fi tact și tandrețe: Alberto este tatăl
ideal! Și astfel ieșim din șabloanele conflictului ireconciliabil
dintre generații.
Ceea
ce ar fi devenit în Europa sau America nordică un solilocviu al
singurătății, cu deraierile ei, fascinante sau nu și prea facil
cinematografice, rămâne în filmul sud-american un cânt discret
și urban al solidarității și iubirii familiale, valide – prin
tandrețe abia rostită și
eleganță - chiar și atunci când tinerii tind ”să-și ia
zborul”. Și tocmai această ”știință de rămânerii” în
parametrii firescului este examenul la care cad cele mai multe forme
ale societății moderne și postmoderne, faliment moral de care
filmul (mai ales cel de autor) dă seamă cu prisosință.
Această
pledoarie pentru normalitate este susținută de jocul actorilor –
în special Néstor Guzzini (tatăl) și Malú Chouza (fiica
adolescentă, actriță ale cărei prim-planuri candide și
misterios-melancolice creează pattern-ul vizual al peliculei), joc
pendulând între ingenuitate, umor și plictiseală, pentru a
contura tabloul unor relații umane complexe, relevate fără grabă,
de sub aparenta lor platitudine, de bagheta atentă a cuplului
regizoral Guevara-Jorge, pe fundalul unei muzici de autor (semnată
Maximiliano Angelieri) modelând aceeași respirație lentă a
așteptării, plictiselii, surprizei, căldurii umane abia
mărturisite și chiar a unei anumite atemporalități ”pluviale”.
Numeroasele
premii, repurtate mai ales în festivalurile de pe continentul
sud-american, înscriu filmul în aceeași nobilă familie a
Bildungsromanelor de debut, semnate la feminin (aerul
ludic-nonșalant, împletit cu cel de atemporalitate le e numitorul comun - vezi Somersault,
Me and You and Everyone
We Know al americancei
Miranda July, Play
al chilienei Alicia Sherson, Ryna
al româncei Ruxandra Zenide – întâmplător sau nu, scrise și
regizate tot de tinere femei), care descriu un capitol aparte al
istoriei filmului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu