Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 11 octombrie 2014 și preluat de portalul culturavietii.ro din 10 ianuarie 2015.
Despre
superproducția Noe
(Noah) a lui Darren
Aronofsky, o reconstituire hollywoodiană a Potopului biblic, s-a
vorbit pe nedrept de mult.
Primul
risc pe care și-l asumă o ecranizare sau adaptare pe o temă
scripturistică este lectura istoriografică și (pseudo)religioasă,
iar nu cinematografică, la care este supusă. Rigorile
cinematografice sunt puse în umbră de cele istorico-doctrinare, de
ca și cum spectatorii și criticii ar uita că au de-a face cu o
ficțiune și eventual cu un comentariu artistic al unui autor
îndeobște neavizat asupra unui eveniment al istoriei sacre, iar nu
cu o reconstituire documentaristică. Acest lucru e valabil și în
cazul producției Studiourilor Paramount.
Din
America la București, comentatori creștini întocmesc liste de
conformități și abateri biblice, după care trag verdicte asupra
benignității sau periculozității religioase a peliculei, de ca și
cum nu ar avea în față un obiect de entertainment fără
pretenții, dincolo de cele de încasări, și fără vreo teză
teologico-filosofică, ci un ambițios și subversiv manifest
profetico-ezoteric. Să fim serioși!
Filmul
se înscrie în seria blockbusterelor apocaliptice hollywoodiene
(Potopul fiind privit, justificat, ca o prefigurare a Apocalipsei),
fără ca măcar vreuna dintre problematicile sfârșitului lumii
(problema binelui și a răului, a pocăinței universale, a
dreptății divine, a așteptării Parusiei sau, dimpotrivă, a
irevocabilei distrugeri) să fie tratată serios și coerent. În
toate aceste privințe filmul bâjbâie mai penibil decât multe alte
superproducții de gen.
Episod
dificil de ecranizat, Potopul biblic este, din punct de vedere
cinematografic, pe de o parte, foarte comercial și ”actual”,
prin alimentarea panicilor milenariste, și deosebit de ofertant prin
spectacol (luptele cu misterioșii giganți consemnați de Scriptură,
stihiile apei dezlănțuite, monumentala și enigmatica ambarcațiune
salvatoare, năvala bestiariului planetar - tot atâtea pretexte de
desfășurări de efecte speciale, destul de reușite în filmul lui
Aronofsky). Pe de altă parte, episodul este extrem de lipsit de
conflict în partea sa centrală, cea a lunilor petrecute de Noe cu
familia în arcă, despre care Biblia (și, se pare, nici alte surse
tradiționale) nu consemnează nimic. Aceasta este capcana în care
cad scenariștii Aronofsky și Ari Handel, în care căzuseră și
autorii unui film TV pe aceeași temă, jalnic de slab și haotic,
Noah's Ark
(r.: John Irvin, S.U.A., 1999).
Nu
este un păcat a inventa la adaptarea pentru ecran a unor pagini de
Scriptură prea sărace în fapte; ”păcatul” apare în momentul
neadecvării invenției scenaristice la realitatea și adevărul
profund al Scripturii, în momentul aberației istorico-teologice. De astfel de
aberații abundă filmul din 1999, dar nu e scutit nici din cel din
2014.
Este
nevoie de geniu scriitoricesc și... profetic pentru a umple cu
fapte, gânduri și conflicte demne de miza grandioasă a lui Noe
lunga perioadă de recluziune a familiei acestuia în pântecele
întunecos și aglomerat al arcei sale. Nici filmul din 1999, nici
cel din 2014 nu dovedesc astfel de calități.
Marele
defect al filmului lui Aronofsky este neomogenitatea acțiunii,
determinată de lipsa conflictului unic, sau de scindarea acestuia
în două sau mai multe conflicte, fără legătură logică între
ele. Megaproducția pare lipită, asemeni unei arce neinspirate și
șubrede, din trei bucăți, care riscă să se desfacă la prima
lansare la apă. Prima parte și cea mai conflictuală este lupta
urmașilor decăzuți ai lui Cain, conduși de fierarul Tubalkain
(personaj al
generației antedeluviene consemnat de Scriptură, dar fără legături directe cu
Noe), împotriva familiei singurului om drept rămas pe pământ
(episod inventat de filmul din 1999, de unde a și fost preluat);
găselnița uriașilor cu aspect de crab megalitic, protectori ai
familiei profetului, dă un plus de farmec amatorilor de fantasy 3D,
dar irită teologic prin explicarea originii inventate netam-nisam a
acestora (spirite încarcerate de Dumnezeu în materie, ca pedeapsă
pentru că doriseră să-l ajute pe Adam după Cădere, în ciuda
Creatorului!).
A
doua parte și cea mai spectaculară este marele diluviu, în care
lupta inegală dintre cele două tabere continuă în marea
dezlănțuită din jurul arcei, după uciderea uriașilor de către
oamenii lui Tubalkain.
Problema
gravă apare în partea a treia, a petrecerii din interiorul
ambarcațiunii, când lipsa conflictului real (sau neînțelegerea
teologică a subiectului) duce la ”croșetarea” de conflicte
frivole, lipite inabil între ele: strecurarea pe vas a lui
Tubalkain, cu intenția de a-l ucide pe Noe spre a prelua comanda
vasului (penibil acroș din filmele cu pirați); imparitatea de sexe
a familiei profetului (contrazicând trama biblică, ceea ce nu ar fi
un ”păcat”, dacă nu ar duce la transformarea conflictului în
melodramă burgheză); dar cea mai neveridică (prin lipsa
justificării spirituale) este ”înnebunirea” dreptului Noe,
care, văzându-și doi dintre fii necăpătuiți, deci incapabili de
a procrea viitoarea omenire, își pierde încrederea în Dumnezeu,
încercând să-și ucidă nepoatele născute pe corabie de singura
noră. Aceste incongruențe scenaristice sunt cu greu suportate de
Russel Crowe, interpretul protagonistului, care, dacă în prima
parte a filmului reușește să-i confere acestuia binemeritata alură
legendară, în cea de-a doua își pierde credibilitatea. La fel ca
și filmul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu