Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 27 septembrie 2014
Celebrul
cineast iranian
s-a
impus pe plan internațional relativ târziu, în
1987, după 17 ani de carieră în propria țară, cu filmul Unde
este casa prietenului?.
Dar cultul festivalier
din
jurul său s-a consolidat spre sfârşitul anilor ’90, odată cu
filmul Gustul
cireșii (T’am
e guilass), scris,
regizat coprodus şi montat de autor, care cucerea Palme
d’Or
la Cannes în
1997.
Filmul
era contemporan cu succesele
altor
reprezentanți
ai Noului val iranian (Jafar Panahi, Amir Naderi), care cucereau
premii la festivaluri şi erau salutaţi de critica din întreaga
lume.
Gustul
cireşii
este o dramă psihologică de factură realistă, cu puține
personaje, care pune în balanță dragostea de viață și de oameni
cu sinuciderea. Construit ca un road-movie
foarte lent, desfășurat în împrejurimile aride ale Teheranului,
filmul este ritmat nu de viteza roţilor automobilului, ci de
respiraţia dubitativă a inimii protagonistului său, care are de
rezolvat o importantă chestiune de demnitate. Am spus “ascultă”,
pentru că obiectivul camerei, chiar dacă este interesat de asprimea
ambientului peisagistic şi de expresivitatea puținelor portrete,
exploatează imaginea în mod liric, unidimensional, specific
serialităţii sunetului, iar nu pluridimensionalității imaginii.
Monodia sau linia
melodică unică este
mai adecvată
pentru suprinderea
respirației mărturisirii de taină,
decât simfonia. Acest concept determină structura narativă a
filmului. Căci filmul urmărește surprinderea unei mărturisiri.
Naraţiunea
liniară și simplă a Gustului
cireșii urmărește
periplul
automobilistic al unui bărbat de vârstă mijlocie, Domnul Badii,
printre dealurile pustii din împrejurimile Teheranului, aflat în
căutarea unui om de încredere, care să-l ajute într-o acțiune de
taină, asupra căreia la început planează misterul și ale cărei
resorturi ne vor rămâne ascunse până la sfârșit. Ca un om de
afaceri care îşi caută un angajat de o zi, Domnul Badii caută un
om care să îl îngroape, contra unei sume de bani, după ce acesta
se va sinucide. Trei inși vor trebui să răspundă acestui test de
umanitate: un adolescent aflat în stagiu militar, un student
musulman seminarist dintr-o ţară vecină și un turc bătrân,
muncitor la un muzeu de istorie naturală. Trei întâlniri
esenţiale, care îi vor elucida treptat protagonistului propriile
dilemele şi tensiunea, reușind în final, să înlăture hotărârea
fatidică. Trei monologuri pe teme aparent banale, trei mărturisiri,
trei refuzuri de a participa la ceea ce fiecare consideră a fi nu un
act de omenie, ci un păcat, îi vor reconfigura protagonistului
reperele existenţei.
Peregrinările
pe dealurile pustii, ”în căutarea unui om”, prilejuiesc și un
studiu în tonuri discrete al aluviunilor sociale ale Iranului anilor
’90:
muncitori
de pe şantierele şi carierele Teheranului, emigranţi afgani şi
turci, refugiați în urma războielor și crizelor economice de
acasă. Numitorul lor comun cu Domnul Badii este singurătatea,
”expatrierea existențială”.
Soldatul,
un tânăr timid, spune că
“are nevoie de bani, dar nu e gropar”; seminaristul cunoaşte
pe de rost preceptele Coranului (inclusiv gravitatea păcatului
suicidului), dar lipsa experienţei de viaţă îl privează și de
puterea convingerii;
muncitorul turc, un om încercat de greutăţile
vieții, îşi povesteşte propria tentativă de sinucidere, din care
a fost salvat prin redescoperirea miracolului vieții, întruchipat
de un cireș, și a bucuriei dăruirii (“Am
aruncat de trei ori funia în jurul ramurii, dar nu voia să se
prindă;
atunci m-am suit în
copac şi am dat cu degetele de o cireaşă;
am mâncat
una, am mai mâncat câteva... erau așa bune! Apoi s-a apropiat de
mine un grup de copii, care m-au rugat să scutur copacul;
am avut aşa o
bucurie! Apoi am
umplut o poală
de cireşe şi i-am dus şi soţiei, iar gândul sinuciderii mi-a
trecut, pur şi simplu. Am învăţat să privesc altfel viaţa...”).
Aceste
cuvinte simple vor rodi treptat în inima Domnului Badii. Acesta
ajunge noaptea pe deal, pentru a se sinucide în zorii zilei, dar nu
o mai face. “Nu
te sinucizi, îmi eşti prieten;
te sinucizi, tot prieten îmi
eşti”
– îi spusese muncitorul turc,
singurul care acceptase, pentru copilul său grav bolnav, să îl
îngroape, după ce mai înainte îi şoptise “lecţia
cireşii”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu