Apărut (ușor prescurtat) în Lumina literară și artistică nr. 7 / octombrie 2014 (pagina 4)
Una
dintre premierele românești interesante ale acestei toamne este cel
de-al doilea lung-metraj al lui Andrei Gruzsniczki (cunoscut în
special pentru ”Cealaltă Irina”), intitulat ”Q.E.D.”. Filmul,
produs de studioul Icon (vezi filmul lui Andrei Ujică,
„Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”) investighează o
falie de la mijlocul ultimului deceniu al regimului comunist,
neabordată până acum de cinema-ul autohton, și anume problema
dosarelor de emigrare a specialiștilor și relația
intelectualității tehnice și universitare cu puterea, implicit, cu
Securitatea. Marele pariu al tânărului și ambițiosului regizor
(care, cu siguranță, nu prea se poate baza pe amintiri personale în
această chestiune), constă în încercarea de a reconstitui din
interior această fâșie de frescă istorică relativ recentă,
destul de sărac consemnată în literatura memorialistică.
Filmul
se înscrie în tematica delicată și foarte dificilă (și cu atât
mai necesară) a dramatizării (sau romanțării, în sensul
dezvoltării dramaturgice în plan fictiv) a unor extrase din
dosarele Securității, inaugurată în 2003 de Titus Muntean cu
”Examen” și continuată, de pildă, cu ”Roxanne”
al lui Valentin Hotea (2013). Dificultățile subgenului, deductibile
și din recurența extrem de rară a acestor producții, constau nu
doar în necesitatea reconstituirii documentaristice cât mai
polifonice din spatele scenei, cât și în asumarea efectivă a
contextului epocii de către scenarist, regizor, actori, în acele
detalii care scapă, de obicei, condeiului memorialistic. Aici rezidă
atât atu-urile, cât și slăbiciunile filmului lui Andrei
Gruzsniczki.
Frescă
istorică, dramă psihologică, policier, thriller - iată o
combinație de genuri care, în cazul unei bune dozări, poate
asigura succesul unui film pe o piață cinematografică (chiar cea
autohtonă), devenită tot mai concurențială. O încercase și Nae
Caranfil în ”Closer to the moon” - film care, în pofida
nerealismului istoric voit, reușea o osmoză nemaiîntâlnită în
cinema-ul românesc a genurilor sus amintite.
Opțiunea
lui Gruzsniczki este, însă, pentru realism, dar tocmai aici, la
nivel de filigran, apar fisurile - destul de minore, pentru ca o bună
parte din public să nu le observe, dar suficiente pentru a începărta
filmul de statutul de block-buster sau de capodoperă. Dacă
scenariul (semnat de regizor) stă în picioare, reușind să
urmărească lupta pentru niște mize reale ale epocii, într-un
suspans constant, ușor ascendent, susținut până la sfârșitul
filmului, dacă scenografia consemnează atent, uneori prea apăsat,
anecdotica oficială și domestică a vremii, inclusiv pe cea din
nișa profesională aridă, atât de rar evocată, a centrelor de
calcul din jurul calculatoarelor autohtone Coral - mediul central al
acțiunii, câteva aspecte de detaliu lasă de dorit.
În
primul rând, costumele și coafurile (masculine și feminine) -
apăsat șaizeciste, adică demodate cu două decenii și nerealist
de provinciale pentru un mediu tacit occidentalizat (chiar dacă
destul de rigid în aparențe), ca acela al Politehnicii bucureștene
a anilor optzeci. Este remarcabil cum versatila Ofelia Popii îi
imprimă eroinei protagoniste, prin palorile sale nuanțate, acea
alură atașantă și rebarbativă în același timp (adică vie) de
perpetuă îngrijorare, prudentă reținere, tristețe dulceagă și
tenacitate, care o face atât de credibilă în rol, în pofida
impedimentelor de coafură și costum, care de obicei își pun
amprenta pe registrul afectiv al personajului.
Restul
echipei actoricești (în frunte cu Florin Piersic jr. și Sorin
Leoveanu) joacă, însă, pe linia minimei expresivități, specifică
noului cinema românesc, linie care, în cazul filmului de epocă și
de gen, este mult mai riscantă (ea e la locul ei atunci când
fiecare se joacă pe sine și când spectatorul și personajul
interpretat aparțin aceluiași mediu socio-cultural - fapt neînțeles
de cei mai mulți dintre cineaștii Noului Val). De aici, senzația
de neutralitate emoțională a personajelor tinere masculine - bună,
până la un anumit punct, în thriller și în filmul politic,
inclusiv în portretizarea de la o anumită distanță a mediului
tehnocrat, dar păguboasă în cazul urmăririi unei evoluții
dramatice polifonice, relativ contorsionate și de anvergură, a unor
personaje de prim-plan, ca în filmul de față. Un rol
atașant oferă Virgil Ogășanu - apariție rară în cinema-ul
recent -, în ipostaza tandru-ludică și discretă a bunicului
latinist și cardiac, resemnatul părinte al eroinei principale.
O tânără
analistă de sistem, așteptând chemarea definitivă în străinătate
din partea soțului ei, un inginer talentat, imigrat în Franța;
prietenul soțului - un inginer inventator la fel de talentat,
respins de la avansare din pricina suspiciunii de relație cu
Occidentul (în urma publicării ilicite a unui studiu într-o
revistă de specialitate din Vest); filajul constant al Securității,
care, pentru prima oară în cinema-ul autohton, nu e diabolizată
total, ci e văzută în clarobscur, ca o instituție în care pot
funcționa, în anumite limite, cinstea și demnitatea; și, în
fine, demnitatea însăși, conviețuind cu prietenia, tentația
trădării și dorința de supraviețuire - într-un film care
amintește, prin coordonatele și mizele politice și morale, de
atașantul și pe nedrept uitatul ”Trahir” al lui Radu
Mihăileanu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu