Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 15 noiembrie 2014 și preluat de portalul Culturavietii.ro din 24.11.2014, unde până pe 10 iunie 2017 are 1013 vizualizări.
Tragedia
psihologico-religioasă ”Patimile Mariei” (Kreuzweg,
titlu internațional: Stations
of the Cross,
adică ”Drumul crucii”, 2014),
a tânărului video-artist și regizor german Dietrich Brüggemann,
pare, la prima vedere,
oarecum atipică pentru tendințele cinematografului european
de azi. Și
totuși, pelicula a entuziasmat Festivalul Internațional de la
Berlin, unde a primit Premiul pentru scenariu și Premiul Juriului
Ecumenic, continuându-și cu succes cariera festivalieră pe
mapamond și cucerind multe alte distincții, la Edinburgh,
Varșovia, Traverse City (S.U.A.), în Serbia și încă un Premiul
Ecumenic în Norvegia. ”Pentru că demască fundamentalismul
religios”, au spus tabloidele occidentale; pentru că ”ne atacă”,
vor spune unele grupuri creștine; să fie atât de simplu?
Filmul,
scris de regizor împreună cu sora și colaboratoarea sa, Anna
Brüggemann, se poate numi un studiu de fenomenologia religiei în
societatea vest-europeană de azi, în care excluziunea progresivă a
Creștinismului din viața publică și relaxarea extremă a
conduitei creștine au condus la enclavizarea grupurilor
tradiționaliste în forme necomunicative, rupte dureros de restul
societății. Despre drama unei asemenea familii catolice
conservatoare, hăituită de un mediu social intolerant prin
liberalizarea extremă
și confruntată, în același timp, cu dispute intrafamiliale,
vorbește filmul de față.
Povestea
lasă loc liber unei dispute care ține de sociologia receptării:
cine discriminează pe cine? cine este intolerantul și cine victima?
Ca și în cazul filmului lui Cristi Mungiu ”După dealuri”,
răspunsul la aceste întrebări va fi radical opus, în funcție de
educația și viziunea despre religie a spectatorului.
Filmul
lui Dietrich Brüggemann povestește drama unei adolescente de 14 ani
dintr-o familie catolică cu mai mulți copii, care nu recunoaște
reformele de credință, rit și conduită adoptate la Conciliul
Vatican II (precum înlocuirea în biserici a muzicii gregoriene cu
cea modernă, abandonarea în cult a limbii latine, atingerea ostiei
cu mâna, liberalizarea relațiilor dintre tineri, dominația
scientismului, refuzul integral al muzicii rock etc). Acești
creștini, extrem de minoritari și realmente inadaptați (în orașul
în care se petrece acțiunea există o singură astfel de parohie
”reacționară”), sunt înfierați de societatea germană actuală
cu eticheta de fundamentaliști. Tragedia lor, urmărită empatic și
inteligent, fără efuziuni sentimentale, dar și fără sarcasm sau
virulențe satirice, face subiectul filmului. Această abordare,
deschisă oricărui tip de lectură, apropie pelicula de ”După
dealuri” al lui Mungiu.
Filmul
urmărește abil interrelaționarea conflictelor catehetice (dintre
catolicismul tradițional și cel ”aggiornat”) cu cele
psihologice (dintre mamă și fiică, respectiv dintre familia
tradiționalistă și societate). Maria, o fire foarte sensibilă,
introvertită și, cum susține, ”îndrăgostită de Dumnezeu”,
Căruia vrea să-i dedice viața, este dominată de mama sa, o femeie
credincioasă, dar posesivă și excedată de greutățile familiale,
ceea ce o face să transforme rigorismul religios într-un sistem de
control și opresiune al familiei sale. Marea dramă a familiei și
în primul rând a mamei este boala nediagnosticată a fiului mai
mic, care nu vorbește și este suspect de autism. Mama, o fire dură,
nu are răbdarea să îl îngrijească și sarcina aceasta îi este
preluată de Maria, care se ocupă cu multă dedicare de frățiorul
cel mic. Totuși, nervozitatea mamei nu cedează, iar țapul
ispășitor al frustrărilor mamei (care pare a recepționa
inconștient boala copilului ca pe propria vinovăție) devine cel
mai docil dintre membrii familiei, Maria. Aceasta rezistă până la
Confirmare, moment așteptat cu înfrigurare, dar exact atunci
sănătatea ei cedează și nu se va mai reface. Marea taină
sufletească a copilei, pe care o dezvăluie, voalat, doar
profesorului de religie și confesorului, este dorința de a-și
sacrifica viața pentru însănătoșirea frățiorului ei. Va primi
Dumnezeu acest sacrificiu? Moartea Mariei, urmată de însănătoșirea
subită a frățiorului, care își recăpătarea vorbirea spontan,
este o minune sau o simplă coincidență? Și dacă este o minune,
poate fi ea exploatată ”mediatic” și religios de către
familia, care, după ce până atunci o oprimase, este hotărâtă
să-i întocmească dosarul pentru sanctificare? Poate Biserica
Catolică glorifica astfel un eșec educațional și catehetic? Este
Maria o sfântă sau o victimă? Acestea sunt întrebările pe care
filmul le pune, lăsându-ne pe noi să răspundem.
Supliciul
Mariei este asimilat de scenariști drumului Crucii lui Hristos,
acțiunea fiind împărțită, asemeni picturilor înșiruite pe
pereții laterali ai bisericilor catolice și protestante, în
etapele calvarului Golgotei, enunțate canonic - scurte inserturi
catehetice, care ritmează, fără alt comentariu auctorial,
linearitatea derulării dramei: ”Iisus Își poartă Crucea”,
”Iisus se întâlnește cu mama Lui”, ”Simon Cireneanul Îl
ajută să ducă Crucea”, ”Veronica șterge fața lui Hristos”,
”Iisus cade sub povara Crucii”, ”Iisus cade a doua oară”...
Câteva
subtile observații de viață subliniază hiatusul de limbaj și
Weltanschauung între unele eclave religioase și restul lumii, în
care fiecare își are dreptatea sa: învățată de profesorul de
religie că un bun creștin este dator să-I sacrifice câte ceva din
plăcerile sale lui Dumnezeu, Maria, după ce-și autodisciplinează
orice impuls de cochetărie specific vârstei, se întreabă dacă ar
putea să-i sacrifice Domnului frumusețea unui peisaj... Avertizată
de malignitatea muzicii rock,
Marie refuză să se implice în ora de sport de la școală,
desfășurată în ritmul unui pop
anodin,
pe motivele satanismului muzicii, înfruntând eroic sarcasmele
necruțătoare ale colegilor și izolarea, cu care este ulterior
pedepsită de aceștia.
Finețea
interpretării, în special a cuplului protagonist mamă-fiică,
salvează pelicula de pedanterie și de orice notă acuzatorie sau
bombastică. Impresionează partitura de excepție, foarte sinceră a
tinerei actrițe de 14 ani Lea van Acken în rolul titular și
cuplul acesteia cu personajul sincopat și complex al mamei (Franziska Weisz); jocul ambelor conferă filmului o emoție de o delicatețe rară în
cinema-ul german și vest-european contemporan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu