Apărut (într-o variantă puțin mai scurtă) în Ziarul Lumina de miercuri 12 noiembrie 2014 și în nr. 32/martie-mai 2015 al revistei ieșene ”Epifania”
Se
poate spune că, încă de la geneză, filmul s-a aflat sub
oblăduirea subtilă a părintelui mărturisitor Arsenie Boca, marele
reazem spiritual al deținuților din întreaga țară martirizată
de bolșevici, inclusiv al celor de la Canal.
Primul
este momentul ”de la vorbitor”, al întâlnirii deținuților cu
rudele. Panoramări apăsător de lungi pe chipurile bărbaților în
zeghe, înghesuiți pe bancheta îngustă,
încercând să se facă auziți, în vacarmul general, de mama, sora
sau iubita de pe bancheta plasată la câțiva metri în fața lor;
panoramări la fel de lungi pe chipurile tensionate ale femeilor,
îngrijorate, confuze sau isterice, înșirate pe bancheta din fața bărbaților, încercând să
le transmită, sub ochii vigilenți ai gardienilor, un strop din
căldura de-acasă. Nici bătăile și umilirile rituale ale
deținuților, nici momentele de revoltă, nici sinuciderile, nici
calvarul sisific de la cariera de piatră, nu prilejuiesc o
tensiune mai tulburătoare, decât acest aparent banal și
inofensiv episod ”de la vorbitor”. Două mini-partituri
actoricești, pe cât de scurte, pe atât de dense (prima, bazată
exclusiv pe expresia privirii) - gros-planul tăcut și înlăcrimat
al Mariei Ploae, respectiv explozia verbală disperată a tinerei
Oana Mărgineanu -, punctează tensiunea dramatică a momentului și evidenţiază două talente actoriceşti de excepţie (unul, pe deplin confirmat, altul, în plină afirmare).
Bogdan Nechifor în ”Poarta albă” |
Este
surprinzător cum, la doisprezece ani după Binecuvântată
fii, închisoare!,
Nicolae Mărgineanu revine în forță cu un film pe aceeași temă,
în care maestrul nu numai că se depășește pe sine, dar depășește
tot ce s-a făcut în filmul românesc pe tema spațiului
concentraționar.
Când
în 2002 lansa Binecuvântată
fii, închisoare!,
apreciatul cineast trăia sentimentul, mărturisit în interviuri, ca
realizase filmul vieții sale. Mulți ani din cariera sa ulterioră
s-au scurs, într-adevăr, sub apăsarea aproape ineluctabilă a
acestei convingeri. Încercările de a aborda, asemeni colegilor săi
de generație, și subiecte de actualitate (concretizate în
lung-metraje, ca Logodnicii
din America, După ea și
Schimb valutar)
îl împingeau însă, din nou și din nou, parcă tot mai obstinat,
înapoi spre perioada frământată a epocii staliniste, a cărei
investigare, începând de la tulburătorul Undeva
în Est (de când tema
a ieșit de sub interdicție), i-a devenit profesiune de credință.
O
radiografiere a fenomenologiei torturii, realizată în documentarul
Demascarea
(2010), despre ”Fenomenul Pitești”, dar mai ales suita de
producții dedicate părintelui Arsenie Boca (un spectacol de teatru
radiofonic și două filme documentare), realizate între 2011 și
2013 în colaborare cu scenaristul Ion-Costin
Manoliu, au adâncit problematica fenomenului concentraționar,
conducându-l pe cineast spre viziunea de mare sinteză din Poarta
albă.
Cristian Bota în ”Poarta albă” |
O
atât de nuanțată descindere în perimetrul sârmei ghimpate, ce
arestase o țară întreagă (cum se sugerează în film), cu tot ce
implică acest demers - selectarea cazuisticii, asumare umană,
convertire întru artistic și mai ales înțelegerea istoriei din
unica perspectivă care-i dă sens, cea a lui Dumnezeu coborât pe
pământ - este unică în istoria filmului românesc.
Scenariul,
scris de regizor împreună cu dramaturgul Oana Maria Cajal, este
inspirat din literatura închisorilor (Vărul
Alexandru și alte povești adevărate
de Adrian Oprescu, Tortura
pe înţelesul tuturor
de Florin Constantin Pavlovici, Pe
muntele Ebal
de Teohar Mihadaş,
Drumuri în întuneric
de
Dumitru Andreica),
dar beneficiază și de bogata documentare personală a regizorului
în numeroasele dialoguri cu foști deținuți politici.
Dacă
Binecuvântată
fii, închisoare! era
un
film despre rolul transfigurator al suferinței creștin asumate, ce
poate fi mai mult decât atât Poarta
albă?
Există o ștachetă superioară celei propuse de
biografia ecranizată a Nicoletei Valery-Grossu? Ștacheta este, în
principiu, aceeași, dar în Poarta
albă ea
se infuzează în fibrele realității mult mai plenar, până
în planul adevărului supraistoric, cu care dialoghează indicibil
și permanent. De aceea, Poarta
albă
are atributele capodoperei.
Este
extrem de rară în cinema-ul românesc această discernere în
spectrul cruzimii, cinismului și abuzului evenimentului istoric,
prin lentila purificatoare a nobleței și a credinței, care nu
edulcorează realitatea și nu evită maleficul, ci le află unicul sens restaurator: cernerea și discernerea hristoforă, întru
regăsirea demnității și solidarității umane -
pas esențial în scrierea destinului unei țări. Același demers îl evidențiasem și în Binecuvântată
fii, închisoare!,
dar acum acesta a devenit, parcă, și mai rafinat, și mai decantat.
Un
inegalabil simț
al nuanței dramatice recuperează
achiziții dintre cele mai sensibile ale cinematografului poetic, atât la nivel imagistic (cu aportul lui Mihai Şerbuşcă), cât şi în caligrafierea psihologică a portretelor, achiziții pe care le și depășește printr-o
vectorializare spirituală pe care curentul clasic nu îl avea.
Secvențe
scurte și epurate, tăiate pe momentul de maximă emoție și
înșiruite simplu, asemeni unui șirag de haiku-uri, panoramează în
arce de cerc, același
perimetru cvasi-simbolic al țării arestate.
Între
ipocrizia lozincilor staliniste, scrise agramat, și subversiunea
bancurilor politice, ispășită cu
ani grei de Canal, se derulează un întreg spectru de impresii,
gânduri, emoții, chipuri, povești de viață, creionate în
crochiuri de mare sinteză. Un profesor condamnat pentru un cuvânt
inoportun, un judecător abuziv, acum încarcerat, hrănit cu pâine
de cel pe care-l condamnase pentru că hrănise un fugar cu o pâine,
un poet grav bolnav, dar plin de vervă artistică (amintind de Radu
Gyr sau de oricare dintre poeții închisorilor), care-și tricotează
versurile în nodurile unui pulovăr - prilejuiesc trei partituri
perfect caligrafiate de Ion Besoiu, Adrian Titieni și Marius
Turdeanu. Oameni inadaptați, revoltați sau docili, îndârjiți sau
deprimați, alături de brigadierii care-i controlează - nu atât
torționari, cât ”funcționari sub vremi”, înrăiți de
obediență - creează un tablou colectiv impresionant prin puterea
de surprindere a adevărului vieții.
Ca
și în Binecuvântată
fii, închisoare!,
regizorul evită satira caustică și pedalarea pe tragic, pentru a
insista pe caracterul de ”școală a vieții” al întâmplărilor
din perimetrul detenției. Un plus de atenție și rafinament față
de filmul din 2002 în zugrăvirea frescei sociale îmbogățește
pelicula. În această frescă, trei secvențe remarcabile - trei
demonstrații de virtuozitate regizorală - definesc nodurile poetice
ale filmului.
Oana Mărgineanu în ”Poarta albă” |
Două secvenţe cu discretă încărcătură simbolică polarizează semantic,
între „jertfă şi înviere“, rostul spiritual al experienţei
concentraţionare. Primul este momentul crepuscular al
descărcării vagonului cu capete de vită, transportate (pe post de
hrană) pe umeri de către deținuți. Surprins în contrejour la
apus, pe o coamă de deal, convoiul de deținuți, purtând fiecare
deasupra capului aplecat, ca într-un carnaval sângeros și absurd,
câte un craniu încornorat, asemeni unei cruci a rușinii
naționale, arată tragic, halucinant și grotesc. Emoția
funcționează aici și fără recurs la simbol... Și totuși, parcă
toată trădarea și mascarada politică de după 1944 s-au
concentrat în acest bal al ororii și umilinței, pe care
sunt siliți a-l juca ”țapii ispășitori” ai țării.
A doua secvenţă polară este momentul sublim, axial, al pruncului în
zeghe dormind, fugit, ca prin minune, din lagărul apropiat al femeilor: părintele Arsenie îl va imortaliza în brațele Maicii
Domnului, în fresca altarului din biserica Sf. Elefterie din București,
rămasă neobservată de Securitate vreme de 50 de ani, icoană care
alcătuiește coperțile filmului. Nici o stridenţă, nici o notă falsă în această demonstraţie de frumuseţe
nepământeană, pe care doar un ochi exersat cu „stră-vederea“ o poate
reda.
Trei
portrete memorabile, interpretate de tinerii actori Cristian Bota,
Sergiu Bucur și Bogdan Nechifor (ultimii doi, la debut) se
reliefează pe tabloul colectiv al suferinței și speranței: Adrian
și Ninel, cei doi prieteni condamnați pentru tentativă de trecere
ilegală a frontierei, respectiv monahul Arsenie. Toți trei au în
comun o deosebită curățenie sufletească, vădită în primul rând
de privire - cum rar întâlnești astăzi, dar frecventă în
fotografiile vremii. Și dacă firul narativ urmărește destinul
celor doi prieteni (care nu sunt eroi naționali, ci simpli
fugari eșuați, obligați, ca atâția alții, să intre într-un
creuzet al suferinței), firul subtil gravitează în
jurul polului nemișcător al părintelui Arsenie. Interpretarea lui
Bogdan Nechifor, în câteva fragmente de partitură
impresionante prin simplitate, reținută căldură, forță
lăuntrică, reușește să redea ațintirea fermă a personajului către Ceva de dincolo de lume, către
Adevăr, adică exact duhul fotografiilor părintelui de la Prislop.
În fața acestei profunde filiaţii spirituale (obținută prin
procedeu actoricesc, sau prin empatie cu personajul, adică prin
credință?...), diferența dintre vârsta interpretului și cea a
eroului la data acțiunii filmului devine nesemnificativ.
Personaj secundar în
dramaturgia filmului, monahul Arsenie odihnește din umbră polul
luminos al sensului în fața nonsensului, ca răspuns izbăvitor la
dramele unei țări răstignite. Pentru că în spatele său - nu o
spune teologul în cuvinte, ci o arată cineastul, în decupaje ale
realului - se află Hristos; Hristos în zeghe, coborât printre noi.
________________________________________________
Ulterior publicării acestei cronici, pe 14 noiembrie 2014, Nicolae Mărgineanu a fost distins cu Ordinul „Sfinţii Martiri Brâncoveni“ de către Patriarhul României, ”pentru activitatea deosebită în apărarea şi slujirea dreptei credinţe, în promovarea culturii şi spiritualităţii româneşti”. Pe larg, în Ziarul Lumina din 15 noiembrie 2014.
________________________________________________
Ulterior publicării acestei cronici, pe 14 noiembrie 2014, Nicolae Mărgineanu a fost distins cu Ordinul „Sfinţii Martiri Brâncoveni“ de către Patriarhul României, ”pentru activitatea deosebită în apărarea şi slujirea dreptei credinţe, în promovarea culturii şi spiritualităţii româneşti”. Pe larg, în Ziarul Lumina din 15 noiembrie 2014.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu