Apărut (ușor prescurtat) în Ziarul Lumina de sâmbătă 1 noiembrie 2014
Vorbeşte
cu ea! este
primul film important al regizorului (care semnează și scenariul
peliculei), în care motorul dramatic este purtat exclusiv de bărbați
- o provocare artistică autoimpusă de pasionalul cineast, care
susține că preferă să facă filme cu și despre femei, datorită
diapazonului lor emoțional mai bogat decât cel al bărbaților.
Cele două protagoniste ale filmului zac, pe toată durata acțiunii,
în comă; nu le cunoaștem decât din câteva retrospecții; și
totuși, acțiunile celor doi bărbați din preajma lor, legați în
aparență cu slabe verigi emoționale de ele, sunt întru totul
condiționate de cele două femei, care nu îi (mai) văd, nu îi
(mai) aud și nu sunt în stare să le (mai) vorbească.
Caetano
Veloso interpretând Cucurrucucu
Paloma în Hable con ella
|
Un
jurnalist de patruzeci de ani își câștigă viața scriind ghiduri
turistice; îl vedem călătorind și plângând: este Marco. Un
tânăr infirmier de spital, inocent și interiorizat, îngrijește
femei bolnave, fără a cunoaşte vreuna, şi este fericit;
deprinderea și-a format-o acasă, unde și-a îngrijit timp de mulți
ani, cu infinită dăruire, mama paralizată, până la moartea
acesteia, învățând de dragul ei și arta cosmeticii; lumea îl
consideră psihopat, iar el se crede homosexual latent: e Benigno.
Cei doi asistă în aceeași sală de cinema, fără să se observe
unul pe altul, la spectacolul de dans al Tinei Bausch ”Café
Müller” - o sfâșietoare expresie a dramei însingurării,
căutării reciproce și incomunicării dintre sexe. Două femei
aflate în comă, în același spital, în care se vor întâlni și
cei doi bărbați care le îngrijesc: Lidia este o femeie-toreador; a
îmbrățișat această carieră, care i-a adus celebritatea, spre a
răspunde ambițiilor tatălui său, pe care îl iubea foarte mult;
în urma unei emisiuni TV, îl cunoaște pe Marco, căruia îi
promite un interviu despre viața ei; dar, rănită de o trădare în
dragoste, ea pierde controlul asupra taurului din arenă, care îi
spulberă trupul în timpul corridei. Alicia, o foarte tânără
dansatoare, își întrerupe timida ascensiune în lumea dansului în
urma unei devastatoare catastrofe rutiere. Lidia e vizitată în
spital de Marco, care e îndrăgostit de ea; dar Lidia, cu toate că
părea să-i împărtășească sentimentele, își dorește moartea
și nu mai vrea să comunice cu nimeni. Alicia, în stare de
inconștiență, e îngrijită zi și noapte, cu grijă fetișizantă,
de Benigno, care visează să se căsătorească cu ea. Acesta îl
încurajează pe Marco să continue să-i vorbească Lidiei, așa cum
el îi vorbește tot timpul Aliciei, convingându-l că oamenii în
comă aud și că aceasta o va ajuta să se restabilească. Copleșit
de fantasme erotice, Benigno o posedă în spital pe Alicia; fata
rămâne gravidă și abia travaliul nașterii o trezește din comă.
Treptat, Alicia se recuperează și își reia lecțiile de dans,
fără să-și fi cunoscut iubitul, iar Lidia moare, fără să iasă
din comă. În pofida consecințelor salvatoare ale gestului său,
Benigno este acuzat de tatăl Aliciei de viol și arestat. Regizorul
pune această curbură descendentă a acțiunii oarecum în
paranteză, căci nu o vedem desfășurată pe ecran, ci o auzim din
relatările succinte ale lui Benigno către Marco, când acesta îl
vizitează la închisoare pe Benigno. Iubirile nu se împlinesc,
relațiile dintre personaje sunt rupte de intervenția morții, iar
cel mai inocent dintre cei doi bărbați rămași singuri cedează și
se sinucide....
Și
totuși - ne arată regizorul prin toate accentele punerii în scenă
- rămân grija pentru celălalt, nevoia disperată de a iubi și, la
nevoie, știința acceptării eșecului - formă sublimă de înălțare
sufletească - și, ca un cumul al acestora, frumusețea pură,
exprimată de muzică, în special de cele două inserturi de
spectacol muzical, care sintetizează ecuația afectivă a filmului.
Sunt dansul dramatic și contondent, epurat de senzualitate al Tinei
Bausch de la început, ca discurs despre
neputința de a iubi,
respectiv replica sa emoțională din fragil-langurosul șlagăr
mexican ”Cucurrucucú paloma” (în interpretarea dezarmant de
sinceră a lui Caetano Veloso) - sfâșietor discurs despre neputința
de a nu iubi.
Fatalismul
celor două expresii muzicale ale iubirii, ca ideal irealizabil -
nordic-expresionistă și rece, respectiv fierbinte-jeluitoare,
iberică, este, la rândul său, contrapunctat în cheie comică de
al treilea insert spectacular, de cinema mut: este reveria
freudist-suprarealistă a amantului micșorat, până când încape
în întregime în vintrele iubitei sale, în care intră pentru
totdeauna, ca într-un pântece matern protector, spre a nu mai ieși
niciodată de-acolo - referință ironică la sinuciderea candidului
Benigno și la dependența emoțională excesivă a celor doi bărbați
de femeile din viețile lor.
În
cultivarea tensiunii tragice și optimiste, în același timp, dintre
cele două neputințe (de a iubi și de a nu iubi), definind sensul
de ființă-întru-iubire al omului, sens contrapunctat, la rândul
lui, prin (auto)deriziune și provocarea profanului, constă geniul
artistic al lui Almodovar.
Și
totuși, dacă își iubește atât de mult personajele, de ce îl
lasă Almodovar pe Benigno să se sinucidă, când oricum, toate
”corăbiile speranței” erau suficient de înecate, pentru
realizarea curburii tragice a poveștii? Simplu: ca să-l iubim și mai mult pe acest inocent, care nu știe
decât să se dăruiască, dar nu cunoaște măsura - ceea ce îi
este fatal. Ca să-l iubim, jelindu-l, dincolo de plângerea
”corăbiilor înecate ale destinului” celorlalte personaje și a
iubirilor lor. Pentru că, dincolo de orice, Hable
con ella este
- ca și opera lui Almodovar, în ansamblu - o fierbinte și
fremătătoare pledoarie
pentru iubirea aproapelui (în special a celui căzut în neputință),
iar ”viciosul” regizor este unul dintre cei mai mari (dacă nu
cel mai mare) maeștri ai catharsis-ului din cinematograful ultimelor
decenii.
Structura
compozițională specifică lui Almodovar cuprinde - ca și în
tragi-comediile lui Kusturica - o linie tragică a marilor pierderi,
dominantă narativ, și alta optimistă sau glorioasă, a marilor
biruințe, dominantă emoțional.
Un comentariu:
Splendid comentariu ...
01.11.2014
Trimiteți un comentariu