Nu
mai devreme decât pe 15 martie 2014, Iuliana Mateescu inaugura la
Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti (ARCUB) suita de
evenimente dedicate Anului Brâncoveanu cu filmul documentar „Un
chip de lumină - Arhimandritul Ioan, stareţ al mânăstirii
Hurezi’’,
produs, scris și realizat chiar de domnia sa, sub auspiciile
Asociației „Renaşterea
Obiceiurilor şi Tradiţiilor Româneşti”,
pe care o conduce. Bucurându-se de o audiență largă, în special
în mediile bisericești și ale iubitorilor de tradiție, filmul a
ajuns în scurtă vreme, prin bunăvoința Institutului Cultural
Român, și peste hotare.
Iată
că Iuliana Mateescu își continuă cu tenacitate și curaj demersul
început, cu un nou documentar, care prelungește dezvoltă firesc
investigațiile din filmul dedicat
Arhimandritului Ioan: este filmul-portret ”Maria,
Doamnă a toată Ungrovlahia”,
închinat Doamnei Maria Brâncoveanu și lansat pe 25 noiembrie a.c.,
tot la ARCUB. Evenimentul, o adevărată sărbătoare de suflet a
culturii române, s-a desfășurat în prezența a peste 250 de
spectatori (un record pentru un film documentar!), printre care
numeroși reprezentanți ai clerului și monahismului românesc, și
a fost prefațat de P.S. Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al
Arhiepiscopiei Bucureştilor și de alți vorbitori, ca actrița
Maria Ploae, scriitoarea Ileana Toma, autoarea romanului ”Ultimul
Constantin”, dedicat Brâncovenilor, lansat în acest an,
reprezentanți ai Primăriei Oraşului Otopeni și ai Centrului
Județean
de Cultură
Prahova, care deasemeni au pus umărul la realizarea proiectului.
Filmul,
realizat cu binecuvântarea Preafericitului Daniel și produs, scris
și regizat de Iuliana Mateescu, este o biografie dramatizată
(docu-drama) a Mariei Brâncoveanu și beneficiază de prestația de
excepție a Mariei Ploae în rolul protagonist. Filmată de Nicolae
Mărgineanu și Nicu Mihali și montată de Nita Chivulescu, pelicula
este bogat ilustrată cu elemente de patrimoniu reprezentative pentru
viața familiei brâncovenești (manuscrise, fresce votive,
arhitectură aulică și monahală) și se sprijină pe consultanța
științifică a acad. Dan Berindei.
Pentru
a-și apropia spectatorul, dar bazându-se tot timpul pe cronici
reale, abundent citate în textul filmului, Iuliana Mateescu
imaginează un impresionant monolog de reculegere al Doamnei Maria,
aflată în ultimii ani ai vieții, în care, într-o scrisoare
adresată Patriarhului Ierusalimului, Hrisant Notara, își deplânge
cruntul destin de văduvă și mamă a patru fii martirizați,
încercând să-și asume condiția de părtașă la jertfa lui
Hristos pentru neamul românesc. Un documentar care putea rămâne
doct și anost se transformă astfel într-un film plin de emoție,
la care spectatorii vibrează din plin! În această pricepere și
frumoasă îndrăzneală de a face accesibile vechi hrisoave, de o
mare valoare spirituală și istorică pentru neamul românesc, dar
greu abordabile pentru publicul larg, constă
meritul principal al Iulianei Mateescu.
Astfel
că lipsa osaturii hermeneutice apăsat articulate și a discursului
istoriografic medievist, care i se reproșează uneori autoarei (cu
toate că aparatul exegetic întotdeauna există), sunt convertite,
până la urmă, în calități, grație entuziasmului, altruismului
și energiei cu care reușește aceasta să-și ducă la capăt
proiectele. Un documentar istoric doct nu ar fi strâns, cu
siguranță, sute și chiar mii de spectatori, nu ar fi fost invitat
în turnee în țară și în comunitățile românești din
diaspora, ci ar fi rămas, cuminte și rece, pe rafturile acelorași
arhive din care s-a inspirat. Pe când Iuliana Mateescu are talentul
de a transforma fiecare proiect cultural (editorial sau, mai nou,
cinematografic) într-o sărbătoare, într-un eveniment de suflet,
care adună oameni, coagulează mici comunități interdisciplinare,
și despre care se vorbește. În această capacitate de diseminare,
de a aduce către marele public zone considerate până atunci ”de
nișă” ale istoriei și culturii române constă forța și
originalitatea de manager cultural a Iulianei Mateescu, căreia îi
urez un aparat de producție și finanțare pe măsura inimii și
curajului ei de a spera.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu