Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 21 martie 2015; preluat de Cultura Vieții din 28 martie 2015
La
neuvaine
(2005) este cel de-al treilea lung-metraj de ficţiune al regizorului
și scenaristului canadian Bernard Emond și deschide trilogia
autorului dedicată virtuților teologale (credința, nădejdea și
dragostea), continuată cu Contre
toute esperance (2007)
și La
Donation
(2009).
Cineastul, la origini antropolog și documentarist, s-a impus în
2001 la Cannes cu drama socială La
femme qui boit, devenind
treptat un reper în perimetrul filmului de artă canadian și în
mediile cinefile creștine occidentale.
În
spaţiul catolic, “neuvaine” este o suită de nouă zile de
rugăciune însoţite, eventual, de un pelerinaj. Adolescentul
Francois locuieşte într-un orăşel de provincie canadiană cu
bunica sa, de care a fost crescut. Lucrează la un supermarket. Este
un tânăr cu un aspect greoi, introvertit și dezorientat. Curând
află că bunica, singura sa rudă apropiată, suferă de o boală
incurabilă şi este pe moarte. Bunica este foarte credincioasă şi
nu se teme să moară, dar Francois nu este deloc pregătit să se
confrunte cu singurătatea. Ajutat de bagajul de credinţă şi
speranţă primit de la bunica, el pleacă într-un pelerinaj de nouă
zile să se roage pentru însănătoşirea ei. Locul de închinare
este o catedrală dintr-un cătun, care atrage uneori pelerinii; nu
știm de ce, întrucât filmul, în laconismul său expresiv, evită
orice nuanță de spectacular - miraculos, legendar sau romantic.
O
linie severă de orizont: este oglinda lacului de acumulare din
apropiere, pe malul căruia Francois se opreşte în fiecare seară
să mediteze. Acelaşi peisaj auster o atrage pe Jeanne, o femeie de
vârstă mijlocie, care nu poate depăşi o teribilă tragedie:
moartea unicului copil. Medic, Jeanne încearcă să uite trecutul
cufundându-se în profesie, dar slujirea aproapelui nu-i ameliorează
depresia. Nenorocirea ei – Jeanne recunoaște – este lipsa
credinţei. Mutismul autoimpus sau declanşat fără voie,
insomniile, claustrarea în sine îi agravează criza: Jeanne nu se
mai suportă şi caută scăpare în suicid. Asta a adus-o în
pustietatea de pe malul lacului, unde se crede complet singură. Aici
o surprinde Francois.
Doi
însingurați în plină criză, incapabili de comunicare, care la
început nu fac decât să se tulbure unul pe altul și să se
spioneze în ascuns. Nici unul nu cunoaşte motivele pentru care
celălalt stă rezemat ore în şir în tăcere pe marginea betonată
a lacului, și nu vrea să le divulge pe ale sale. Jeanne ştie că
planul ei este dejucabil de prezenţa oricărui intrus, de aceea
încearcă să păstreze tăcerea. Căderea nopţii şi lăsarea
frigului îi va obliga la un minim dialog. Obişnuit să ajute,
Francois o conduce pe Jeanne la motelul unde sunt cazaţi amândoi,
îi oferă o haină, un sandwich. El îşi spune povestea, ea tace.
În Jeanne totul este colțuros: profilul feţei, încordarea
privirii şi mai ales suferinţa: o revoltă absurdă, înăbuşită
cu dârzenie. Un strop din încruntarea de pe fruntea femeii se
dizolvă într-un oftat, când băiatul rosteşte cuvântul
“credinţă”. Francois intuieşte cumva problema femeii, dar
discreţia sau, poate inabilitatea de a dialoga îl fac să evite
orice încurajare verbală. Jeanne nu are încredere în cuvinte, dar
ar avea nevoie de un exemplu; iar Francois a beneficiat de exemplul
credinței. Aşa că simpla prezenţă a lui Francois, un inocent
stângaci și ursuz, pare să schimbe ceva din climatul ei interior
şi, cel puţin pentru un timp, să îndepărteze gândul
sinuciderii.
Francois
surprinde în public un gest altruist al femeii, obișnuită și ea
să ajute, ceea ce-l face ca la revenirea acasă să-și întrebe
bunica: “Necredincioşii se pot mântui?”. Răspunsul bătrânei,
invocând bunătatea divină, se răsfrânge subtil în destinele
tuturor. Jeanne este solicitată de Francois să-i consulte bunica, a
cărei situaţie s-a înrăutăţit simţitor. O relaţie de
întrajutorare tacită se stabileşte între cei doi. Jeanne rămâne
mult peste miezul nopţii la căpătâiul bătrânei, dar aceasta
moare.
Cele
nouă rugăciuni nu au produs miracolul așteptat, dar Jeanne şi
Francois găsesc puterea să meargă mai departe, fiecare pe drumul
său, hrănindu-se din exemplul de grijă şi dăruire al celuilalt.
Economia
verbală, jocul discret şi gestica reţinută a celor doi actori,
Elise Guilbault şi Patrick Drolet, puse în valoare de austeritatea
antonioniană a peisajului, conferă filmului credibilitate şi o
anumită măreţie a simplității, specific septentrională,
asemănătoare (mai puţin, ca tehnică de filmare) celei din filmele
belgienilor Jean-Pierre şi Luc Dardenne.
La
neuvaine
a
fost distins la
Locarno în 2005 cu patru
premii,
dintre care cel al juriului ecumenic și două pentru interpretarea
celor doi protagoniști.În
2015, Bernard Emond a fost prezent la Berlin (Secțiunea criticii) cu
cel mai recent film al său, Le
journal d'un vieil homme,
o adaptare după o nuvelă de A.P. Cehov.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu