Mulțumesc Asociației ”Libris” din Brașov pentru reportaj și pentru găzduirea evenimentului din 23 iulie 2016 în cadrul Festivalului de Carte și Muzică din Piața Sfatului.
Prof. Virgil Borcan, autoarea și Augusta Oniță, directoarea Libris |
”Prima lansare a zilei a fost de fapt o dublă lansare a aceleași
autoare, prolificul critic de film Elena Dulgheru. Este vorba de volumul
”Erotico-Apocaliptica. Poeme din Templul Tatălui” dar și de ediția a
IV-a a cărții ”Tarkovski. Filmul ca Rugăciune”. Evenimentul a fost
deschis de Augusta Oniță, Director Libris Brașov, care s-a declarat
încântată de această dublă lansare și de faptul că autoarea
a ales orașul Brașov pentru a face o prezentare amplă a celor două
volume atât de diferite și totuși atât de apropiate în stil, substanță
și fond.
A luat apoi cuvântul sonetistul, actorul și recitatorul Adrian
Munteanu. Acesta a mărturisit că nu este obișnuit cu postura de critic
de poezie întrucât dânsul preferă să-și vadă de munca sa și să observe
munca altora din umbră. Este nevoie de un volum de poezie foarte reușit
pentru ca domnul Munteanu să urce pe scenă îmbrăcat în hainele
criticului de poezie. Referindu-se la volumul ”Erotico-Apocaliptica”,
domnul Munteanu a observat că acesta poartă moștenirea profesiei de
critic de film a doamnei Dulgheru întrucât experiențele cinematografice
ale acesteia sunt, cu înțelepciune, transformate în cuvinte. Domnul
Munteanu a reușit să sesizeze influențe dintre cele mai diverse plecând
de la reverberații din Psalmi până la simple gesticulații cotidiene.
Poetul nu a putut să nu observe că în cazul poeziilor doamnei Dulgheru,
apocalipsa nu este o forță distrugătoare ci mult mai degrabă un corolar
al iubirii. Erosul, a mai spus domnul Munteanu, pleacă de la tăcere și
se întoarce, spre finalul volumului, la tăcere.
Domnul Lector
Universitar Doctor Virgil Borcan și-a început pledoaria prin a recita
câteva poeme din ”Erotico-Apocaliptica”. Domnul Borcan a remarcat că
apocalipsa doamnei Dulgheru este una atipică, fiara tenebroasă lipsește,
fiind înlocuită de o revelație. Erotismul nu se confundă cu pornografia
cotidiană ci cu o formă supremă de închinare în fața iubirii.
Sonoritățile folclorice – a remarcat domnul Borcan – joacă un rol foarte
important în schema poetică folosită în ”Erotico-Apocaliptica”.
Augusta Oniță, autoarea, poetul Adrian Munteanu |
Autoarea a comparat publicul mereu schimbător din Piața Sfatului cu
valurile mării care mereu vin și se retrag. A remarcat, de asemenea, că
ambele cărți caută paradisul reușind sau nu să îl găsească. Există și
foarte multe legături polifonice între cele două cărți. Doamna Dulgheru a
ținut să precizeze că ”Tarkovski. Filmul ca Rugăciune” a apărut, în
prima sa ediție, în anul 2001, când a și câștigat un premiu important
oferit de Uniunea Cineaștilor din România. Succesul cărții a determinat
autoarea să o revizuiască pentru noi ediții ajungând acum, în 2016, la
ediția a patra. Doamna Dulgheru și-a amintit de vremurile perioadei
comuniste când singurul remediu anti-nebunie era să-ți cultivi un
paradis spiritual interior. Dânsa a continuat să facă acest lucru și
după 1989, când a devenit critic de film și a fost aruncată într-un
ocean de maculatură cinematografică. Din această nevoie constantă de
cultivare interioară s-a născut volumul ”Erotico-Apocaliptica” și
probabil se vor mai naște și altele.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu