Vivien Leigh – ultima conferință de presă",
un one woman show cu Lamia Beligan, montat în martie 2016 de
Liana Ceterchi la Teatrul Excelsior, îți rămâne în memorie
pentru multă vreme. Este nu doar un reper obligatoriu al stagiunii
teatrale tocmai încheiate, ci și unul pentru teatrul românesc al
ultimilor ani, mai ales pentru condiția actorului pe o scenă în
care rolul acestuia este uzurpat de ponderea tot mai mare a
scenografiei, de intervențiile multimedia, de experiment, de
importul, cel mai adesea, gregar al altor genuri spectaculare și de
divertisment.
Spectacolul "
Un monospectacol ori
te răvășește și ”este”, ori e un eșec; nu prea ai loc de
întoarcere și, ca actor, nu ai în spatele cui a te ascunde. Un
monospectacol este, atât pentru regizor, dar mai ales pentru actor,
o probă de maturitate și virtuozitate profesională.
Regizoarea Liana
Ceterchi și-a dat cu brio și nu o singură dată acest examen.
Asociația Femeilor din Teatru, cu
studioul Teatru pentru Puțini, pe care le-a înființat, chiar i-au
dovedit predilecția pentru spectacole cu și despre femei, dintre
care multe, susținute de o singură actriță. Tema actualului
spectacol - ascensiunea, gloria și decăderea unei femei celebre și
talentate - o regăsim în piesa montată de regizoare în 2013,
”Zelda”,
despre biografia furtunoasă a soției scriitorului american Francis
Scott Fitzgerald, consumată
de ”o dragoste pasională puternică și distrugătoare, sfârșită
într-un ospiciu” [citez aproximativ din sinopsis], piesă care
pare în multe
privințe o pregătire pentru ”Vivien
Leigh – ultima conferință de presă".
Totuși
- povestește Lamia Beligan -, alegerea piesei nu îi aparține
Lianei Ceterchi, ci lui Radu Beligan, un neobosit căutător de texte
dramaturgice inedite pentru scena românească. Și este meritul
maestrului Beligan - recunoaște fiica acestuia - de a intui chimia
dintre Vivien, cea portretizată dramaturgic de actrița americană
Marcy Lafferty, și Lamia, chimie pe care spectacolul Lianei Ceterchi
a confirmat-o și o valorifică din plin. Această empatie, care
dezvăluie firi artistice cu adâncimi înrudite,
dar și o mare
capacitate de metabolizare artistică a interpretei, va constitui,
sper, un convingător atu în cariera Lamiei Beligan care, cu acest
rol, își dă măsura talentului, trecând cu brio examenul
solilocviei și impunându-se ca o actriță de prim rang a
generației sale.
Nu
este de neglijat nici scenografia bogată și inventivă, realizată
cu mijloace destul de simple, semnată de cele două, precum și
coloana sonoră foarte expresivă (al cărei autor nu l-am aflat de
pe afiș): toate acestea joacă un rol major în crearea plonjeurilor
temporale și spațiale ale retrospecției, în trecerea de la un
câmp de conștiență la altul, în sugerarea personajului colectiv
și a ambianței acțiunii, în marcarea variațiilor de ritm și de
atmosferă.
Dar
ceea ce impune efectiv spectacolul - și este firesc să fie așa -
este prestația Lamiei Beligan. Indubitabil, alura personalității -
scenice, dar și a celei din viața privată - a celebrei actrițe
britanice este covârșitoare și orice apropiere artistică de ea
reclamă responsabilitate și calități pe măsură. Dar apropierea
de ”monstrul sacru” nu o înfricoșează pe Lamia Beligan, ci o
provoacă să-și descopere
fațete lăuntrice noi și noi valențe interpretative. Lamia Beligan
demonstrează nu doar o tehnică actoricească performată, inclusiv
o tehnică a trupului și chiar pantomimică rară printre actrițele
noastre de prim plan, ci și pe o rară sinceritate și profunzime
umană, dublate de o versatilitate pe măsură și o imensă
capacitate de dăruire de sine. Acestea sunt calitățile care îi
conferă, cred, unicitatea Lamiei Beligan în panoplia întregii
scene românești contemporane. Inteligența, inventivitatea și
intuiția o ajută să nu se piardă în complicatele întrețeseri
de lumini și umbre ale personalității divei, construite în timpul
concepției partiturii, o ajută, adică, să ”integreze monstrul”,
metabolizându-l creativ, fără să cadă în capcanele acestuia.
Cred că aceasta e dificultatea cea mai mare a unui asemenea rol de
compoziție.
Dar
dincolo de aceste performanțe, ”Vivien
Leigh – ultima conferință de presă"
degajă o imensă plăcere de a juca, și cred că acesta este darul
cel mai de preț pe care îl face Lamia actriței-legendă,
spectatorilor și scenei românești, teatrului în genere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu