Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 13 iulie 2013
Onisim Colta: Cartea Facerii |
Maestru incontestabil al
conceptualismului
sacru românesc (termen cu ambiguități,
dar destul de încetățenit, pentru definirea în linii mari a unei
direcții), Onisim Colta este o prezență discretă. Nu iubește
gălăgia, nici impozanța, nici intelectualismul afișat al unora
dintre reprezentanții curentului.
Este
unul din puținii artiști ai meditației despre sacru care nu se
feresc de munca asiduă, care pun pe picior de egalitate inspirația,
cu înțelegerea mistică și cu osârdia fizică în fața materiei.
Morala religoasă numește asta „smerenie”. De aici, probabil,
armonia apollinică degajată de toate lucrările sale.
Gând despre Meteora |
Maestru
al formei, artistul arădean știe să se ferească de formalism.
Spirit enciclopedist cum rar se întâlnește în (post)modernitatea
simezelor, nu îngăduie erudiției să îi stăpânească talentul.
Cu toate că arta sa sondează misterul și se hrănește, esențial
și conștient, din marile mistere ale lumii și a
ceea-ce-este-dincolo-de-lume, misterul și semnul religios nu sunt
transformate în monedă sau în „brand comercial”. Dimpotrivă,
fiecare nouă lucrare invită la o revizitare „în adâncime” și
reconsiderare a acestora, prin „re-lucrarea” calofil-caligrafică
a obiectului, întru re-materializarea lui osârdnică și migăloasă
pe șevalet sau în materiile mai grele ale tridimensionalității –
trudă îndelung elaborată, ritualică (și prin asta substanțial
diferită de hiper-realismul din care își trage formal sorgintea),
adevărată asceză de atelier, care te trimite cu gândul la mitul
marilor geneze ale lumii, când Îngerii plăsmuiau cele cărora
Domnul le-a spus „să fie!”.
Reluând gestul sacru-întemeietor, cu o devoțiune ce
transformă calofilia
în filocalie, artistul pare că voiește să se așeze,
discret și aparent impersonal, în umbra mâinii plăsmuitoare a
Îngerului genezei. Acesta pare a fi sensul ascuns, „sacerdotal”,
al demersului său creator.
Dar sacerdoțiul nu
este niciodată strict impersonal. Căci reinvocarea fiecărui moment
arhetipal al genezei și revelației, ori al timpului sacru al
marilor culturi și tradiții îi descoperă de
fiecare dată câte o nouă semnificație. Din Cartea
deschisă a Facerii
(acril
pe pânză, 2009) se
scurge un șuvoi de lapte sau mană, în formă de floare de crin sau
de goarnă vestitoare a Cuvântului, din
cărțile de rugăciuni
încolțește iarbă, bisericile
părăsite redescoperă
privirile sfinților, Gândul
către Meteora –
excepțională lucrare prin grație și esențializare, dar despre
câte nu putem spune asta? - reactualizează imperativul petrin din
taina transfigurării „Să facem aici trei colibe”, altă Carte
a Facerii revarsă
fire de iarbă, vechi rulouri de pergament absorb iarba vieții, ori,
desfășurându-se, o renasc...
Începutul lumii |
Cultul
cărții-fără-sfârșit, al ruloului pergamentar, al stupului, al
hranei harice, al ruinei în curs de renaștere configurează, din
unghiuri multiple, aceeași grijă ontologică pentru recuperarea
istoriei sacre a lumii – o istorie în curs de uitare, dar căreia
îi aparținem de drept, o istorie în a cărei matcă înțeleptul
maestru învață să trăiască plenar, pentru a ne invita și pe
noi să o facem.
Mai multe despre Onisim Colta pe: https://www.facebook.com/OnisimColta
Onisim Colta: Cei doisprezece |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu