Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 29 iunie 2013
Oratoriul
Patimile după Matei, impresionanta compoziție a
Mitropolitului Ilarion Alfeev, care din 2007 încoace ridică
mulțimile în lacrimi și aplauze pe patru continente ale
creștinătății, deschide în forță ultimul film al lui Pavel
Lunghin, Dirijorul. Regizorul mărturisește chiar că nucleul
inspirațional al filmului său a fost muzica – fenomen foarte rar
în geneza operelor ecranului. Pregnanța elevată a coloanei sonore
impune peliculei din start o dimensiune creștină de neignorat –
aceea a pocăinței și a reflecției pe tema Patimilor Domnului - și
o ștachetă estetică anevoie de atins. Fundalul narativ – o
călătorie în Țara Sfântă, pe care evoluează destinele mai
multor grupuri de personaje, înscrie clar pelicula pe coordonatele
reflecției religioase.
Dar
este, totuși, Dirijorul lui Lunghin un film religios?
Interesul regizorului, scenaristului și producătorului rus pentru
credință s-a manifestat deschis odată cu Ostrovul
– capodoperă a filmului mistic, dar și un excelent film de public
- și s-a continuat cu controversatul Țarul,
impresionantă frescă istorică cu accente rocambolești, ce pune la
colț, dintr-o perspectivă liberală cam unilaterală, condiția
generală a instituției țarismului. Ce urmează după această
spectaculoasă turnură a autorului savuroasei comedii Nunta,
laureat cu Palme d'Or la Cannes pentru Taxi Blues –
studii psihologice pline de prospețime și vigoare, care nu trădau
însă nici un fior metafizic?
Urmează ceea ce am putea numi o „revenire sinceră pe pământ”,
printre oamenii actualității de toate zilele, pe care regizorul îi
cunoaște cel mai bine, cei pentru care misticul intră mai degrabă
în zona supoziției, a ignorării sau cel mult al tatonării timide,
iar nu a necesității. O revenire la filmul psihologic – gen în
care regizorul a excelat - , adâncit în zona problematicii
existențiale grave, ambalat, de astă dată, în folie religioasă.
Este acest „ambalaj” un demers sincer, ori conjunctural? Asta vom
încerca să aflăm.
Dirijorul
poate fi privit ca o replică îndepărtată la drama psihologică
omonimă a lui Wajda, reper
al cinematografului de artă al anilor 80, cu care are destule în
comun. Tot o radiografiere a conflictelor familiale și profesionale
din lumea muzicii clasice, urmărite din perspectiva unui șef de
orchestră... numai că simplitatea, perfecta rotunjime dramaturgică
și coerența interpretativă a filmului polonez, care i-au conferit
Ursul de aur pentru cel mai bun actor la Berlin în 1980, sunt
înlocuite, în filmul lui Lunghin, de o structură dramaturgică
ceva mai încărcată și nemonolitică – chiar dacă gravitează
în jurul temei comune a eșecului - și de un joc actoricesc nu
totdeauna convingător.
Filmul,
scris împreună cu scenaristul Valeri Peceikin, investighează în
ce măsură o călătorie la Ierusalim – motivată fie de un turneu
concertistic, fie de un pelerinaj – poate schimba destinele unor
personaje. Colectivul unei orchestre pleacă în turneu la Ierusalim:
călătoria cu avionul și orele petrecute în Sfânta Cetate
reprezintă pentru câteva cupluri de personaje tot atâtea
confruntări cu sinele, cu propriile umbre, iar contactul cu Țara
Sfântă nu va face decât să le scoată mai bine în evidență.
Într-un
cuplu de muzicieni izbucnește un mărunt conflict, care ia
neașteptată amploare și se răsfrânge fatal peste o ființă
nevinovată, presupusa generatoare a discordiei. Dirijorul
orchestrei, aflat în conflict tacit cu un tenor pe cale de a-și
pierde vocea, constată că a sosit prea târziu în Sfânta Cetate,
ca să-și poată salva fiul, un pictor distrus de patima drogurilor
și de lipsa de afecțiune a propriului tată. Marele actor lituanian
Vladas Bagdonas dă impozanță rolului prin simpla prezență
scenică, scuzînd astfel subțirimea scenaristică a personajului.
Un atentat terorist pune capăt șirului de speranțe nerostite
legate de Sfânta Cetate.
Nepregătiți
pentru „inițiere” și ignoranți, călătorii eșuează,
înfrânți de propriile neputințe. Dar eșuează și încercarea
scenaristică și regizorală de a povesti coerent și surprinde
dramaturgic convingător tot acest melanj de drame, iluzii, eșecuri.
„Este
foarte greu să filmezi Ierusalimul. Se sustrage obiectivului
camerei”, spune regizorul. „Nu știam cum să surprind
tonalitatea aparte, muzica acestui oraș. E un oraș periculos: te
schimbă foarte mult energetic: e un puternic câmp energetic acolo,
dar nu știi încotro anume te duce. Se vorbește chiar de «sindromul
Ierusalimului», cînd oamenii încep să se comporte altfel decât
de obicei: unul se simte foarte rău, altul, dimpotrivă, atât de
bine, încât rămâne acolo un an întreg”.
Acestui
„sindrom al Ierusalimului” i-a căzut pradă, într-un fel, și
filmul lui Lunghin. Probabil, avem nevoie să trecem cu toții prin
el, dacă ne aflăm în drum spre Cetate...
2 comentarii:
FOARTE bun comentariul tău la acest film, care este mult mai bun prin cum arată, decît ce arată!
E un film slab din punctul de vedere al narațiunii®iei, dar puternic ca imagine. Pare puțin în era imaginilor pe care o trăim, dar cum ni le arată un subtil artist ca Lunghin - impresioneză!
Am văzut filmul de două ori. De dragul Erusalimului. Pe care l-am văzut li aievea.
Dar parcă în Regizorul a fost cumva diferit...
Mulțumesc de această reamintire.
Da, mulțumesc. Un Lunghin a vrut sa facă un Wajda (dovada e protagonistul ales). Dar nu iese, temperamentele sunt prea diferite: una e să sculptezi în furtună (și cîți o pot, oare, face?!) și alta în stîncă. Chiar și geniul trebuie să-și cunoască perimetrul puterii.
Trimiteți un comentariu