În
România fenomentul este mai firav; totuși, de ani buni, măcar în
preajma Sfintelor Sărbători, posturile naționale de radio sau de
televiziune, câte un studio teatral sau vreun grup de artiști
independenți prezintă ”câte ceva”: selecții de poezie
creștină, dramatizări după fragmente din Evanghelie ori după
(puțin cunoscute) texte religioase ale clasicilor literaturii,
rareori un material dramaturgic inedit. Fenomenul fiind atât de
timid promovat și atât de puțin mediatizat (practic, cronicile
acestor spectacole lipsesc cu desâvârșire), impresia - întreținută
și de producători - este aceea de veșnic pionierat...
În
preajma Crăciunului din 2013, Aula Bibliotecii Naționale din
București a prezentat monospectacolul ”Diaconița Olimpiada”
produs de Compania teatrală ”Zona” după corespondența din exil
a Sfântului
Ioan Gură de Aur,
în regia lui Marian
Popescu și interpretarea Anei Calciu, spectacol preluat și difuzat
abundent în această primăvară
de
Televiziunea ”Trinitas”.
Tot
în postul Sfintelor Paști,
pe 9 și 17 aprilie Centrul
Cultural al Municipiului București (ARCUB)
a prezentat spectacolul de teatru ”Urma
pașilor Tăi...“,
o adaptare după jurnalul de călătorie în Țara Sfântă al Olgăi
Greceanu, ”Pe urma pașilor Tăi, Iisuse...”
Producție
independentă,
spectacolul este o avanpremieră, adică, după cuvintele regizoarei
Eliza Bercu, actriță și coordonator de programe la ARCUB -, se
află ”în perioada de testare la public”, nefiind încă inclus
în repertoriul Centrului cultural bucureștean.
Spectacolul
are în primul rând meritul de a aduce în prim plan, adică în
circuitul de valori creștine de azi, remarcabilul text de meditație
la Patimile Domnului al pictoriței interbelice Olga Greceanu, scris
prin 1933 cu ocazia unui pelerinaj la Locurile Sfinte, dar
redescoperit și publicat abia în 2008, de Iuliana Mateescu la
Editura Idaco.
Textul
venerabilei pictorițe alternează filele jurnalului de pelerin, plin
de observații atente și avizate, cu cele ale meditației
moral-religioase pe tema Patimilor. Preluat de punerea în scenă a
Elizei Bercu în fragmente practic nemodificate, monologul Olgăi
Greceanu este descompus într-o polifonie de voci - șapte: șase
femei și un bărbat -, imaginând șapte personaje sau șapte
ipostaze ale artistei pelerine, care preiau și reverberează în
variațiuni emoționale vag nuanțate monodia sacră a aceleiași
mari emoții mistice: descoperirea realității sensibile a trecerii
Mântuitorului pe pământ.
Cei
șapte actori, în marea lor majoritate, tineri, dar cu un portofoliu
bogat - Liliana Pană, Afrodita
Androne, Vitalie Bantaş, Amalia Ciolan, Maria Radu, Ana Maria Bercu
şi Eliza Bercu - provin de pe scenele bucureștene (în special
a Teatrului Național și a Teatrului Mic), de unde unitatea modului
de construcție a personajelor, a căror sensibilitate la mister,
extrovertită și copilăresc de spontană, dă prospețime și o
anumită lejeritate spectacolului. Emoția mistică este exprimată
mai mult prin explozie afectivă imediată, sonoră, decât prin
tăcere.
O
coregrafie atent concepută a mișcărilor scenice geometrizează un
spațiu
abstract, al cărui unic element decorativ este o mică plantă de
ghiveci, pe post de sicomor biblic. Veșmintele de in alb ori de
culoarea nisipului, extrase din garderobele de vară de ultimă oră
(unul singur e negru, simetrizând raportul 6:1 al genurilor),
veșminte urbane, dar totuși, atemporale, sugerează spațiul
deșertic al dramei christice, cel de azi, ca și cel de-acum două
mii de ani.
Destinat
publicului care a primit revelația evanghelică, spectacolul
adâncește și materializează locurile emoționale preexistente în
bagajul cultural creștin, nepotențând producerea altora noi. Adică
are un target
bine
definit. Dar și aceste locuri emoționale trebuie exersate: este
primul pas al demuzeificării culturii confesionale, pas început în
epoca interbelică, curmat brutal de tăvălugul ateu și aflat acum
în timidă dezmorțire. Avem, cu toții, multe de făcut, pentru ca
acești pași să poată continua, spre a conflua, dialogic și
creativ, și cu restul agorei.
Mulțumiri
graficianului Ioan Cuciurcă, pentru excelentele fotografii realizate în
timpul spectacolului, puse la dispoziție.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu