Apărut în Ziarul Lumina de sâmbătă 23 noiembrie 2013
Un tom de aproape 500
de pagini scrise mărunt, fără poze, despre Andrei Tarkovski. Un
volum construit ca o casă cu mai multe intrări, care, la orice
pagină l-ai deschide, oferă o mulțime de lucruri dense și
interesante, ce te invită să intri cu curaj în inima textului.
Cartea lui Costion Nicolescu, ”Credința, nădejdea și iubirea
în viața și opera lui Andrei Tarkovski”, apărută la
Editura Lumea Credinței și lansată marți 12 noiembrie la librăria
Sophia din București, răspunde cum nu se poate mai bine avidității
de informație și comentariu a publicului român în legătură cu
fenomenul Tarkovski.
A scrie o carte despre
Tarkovski, astăzi, în România, după ce în lume s-au publicat
rafturi întregi de studii și monografii, câteva mii de tomuri
acoperind toate modurile de abordare - poate fi un act temerar, unul
de bravadă sau unul de inconștiență; dar, pe lângă acestea, și
un act de iubire. Costion este un scriitor temerar, dar un temerar
avizat, lucid și întru totul conștient de demersul său. Cartea
lui s-a scris lent, autorul a adunat și decantat în ea o întreagă
experiență de aproape o jumătate de veac de ”trăire și
cugetare alături de Tarkovski”. Îndrăgostit iremediabil de
marele cineast, cunoscutul teolog și eseist a colecționat un
material imens de publicații (din spațiul occidental, în special
din cel francez) – articole, interviuri, monografii, a asimilat pe
îndelete și meditat asupra tuturor scrierilor cineastului (de la
scenarii până la legendarele jurnale) și – cel mai important
lucru pentru o nouă monografie Tarkovski - și-a ales o temă
esențială, nemaiabordată până acum, o temă de mare actualitate
în strategia de salvgardare a omului religios postmodern: cele
trei mari virtuți creștine – credința, nădejdea și iubirea -
în viața și opera marelui cineast. Titlul, lung doar în
aparență, sintetizează cum nu se poate mai bine dimensiunea etică
a mesajului tarkovskian –
lecție de supraviețuire spirituală prin credință, speranță și
dragoste, adresată întregii umanități.
În această cheie de
lectură abordează teologul-eseist atât bogatul material documentar
de care face uz, cât și filmografia tarkovskiană, din cadrul
căreia nu îl interesează atât resorturile estetice, cât cele
etice, pe care le surprinde cu acuitate, pentru a le pune
în relație cu microuniversul biografic familial al regizorului, cu
contextul sovietic și cu marea cultură rusă (pe care o răsfoiește
dezinvolt, avizat și aplicat), dar mai ales cu marile repere valorice
creștine – grilă de lectură a textelor și metatextelor
tarkovskiene.
Cartea este valoroasă
pentru cititorul român în primul rând pentru incursiunea amplă,
atent și empatic comentată, în biografia (cea obiectivă, a
faptelor și cea subiectivă, a reflexiilor) regizorului. Pe cât de
enigmatic rămâne, Tarkovski este cineastul cu cea mai binecunoscută
biografie din lume: datorită numeroaselor mărturii despre el,
consemnate de-a lungul anilor de zeci de prieteni, rude și
colaboratori, dar mai ales datorită jurnalelor sale, se poate
alcătui o diagramă aproape zilnică a vieții lui, timp de câteva
zeci de ani – întâlniri, proiecte, prietenii, certuri, decepții,
gânduri, impresii, boli, probleme administrative de familie și
profesionale – toate sunt notate aproape zilnic în
paginile jurnalului, de care nu se desparte niciodată.
Costion are dragostea, tenacitatea
și curajul de a se apleca asupra acestui material documentar imens,
pentru a reconstitui, cu harul unui atent biograf, dar și cu o inimă
de prieten, pulsul interior al unei personalități fascinante și
pentru a argumenta din toate direcțiile profilul profund creștin al
marelui cineast și gânditor.
Cuceritoare este și
perspectiva volumului: atât viața, cât și opera lui Tarkovski sunt puse, în
aceeași măsură, sub semnul credinței, speranței și dragostei.
Autorul urmărește trinomul virtuților creștine nu
doar în opera și gândirea, ci și în viața marelui cineast –
soluție biografistă originală, care prilejuiește
treceri în revistă atente și unice prin abordare, precum cele ale
prieteniilor (personale, livrești și a celor din filme) – toate,
puse sub semnul iubirii-philia, ori
a relațiilor de familie (înșirate conștiincios pe axa arborelui
genealogic, așa cum o fac și alți biografi ai regizorului).
Eseist
prolific, autor a aproape douăzeci de volume de teologie și
etnografie, Costion Nicolescu semnează acum ceea ce se va numi,
cred, în curând, cartea vieții sale. O carte fundamentală – cum
s-a spus deja – pentru cultura română și un reper neneglijabil
pentru literatura monografică tarkovskiană universală.
Puteți urmări aici lansarea cărții din 12 noiembrie de la librăria Sophia
* * *
Puteți urmări aici lansarea cărții din 12 noiembrie de la librăria Sophia
Un comentariu:
corect
Trimiteți un comentariu