Apărut (ușor prescurtat) în Ziarul Lumina de sâmbătă 10 ianuarie 2015
O interesantă
coproducție hispano-româno-suedeză, ”Noaptea vine în India”
(Anochece en la
India), încă poate fi văzută pe ecrane.
Pelicula, al cărei coproducător român este Strada Film, filmată
parțial în România, este o subtilă dramă psihologică și o
poveste de dragoste în format de road-movie, reprezintând
debutul în lung-metraj de ficțiune al spaniolului
Chema Rodriguez, apreciat regizor documentarist și scriitor de
jurnale de călătorie.
Scenariul
are ca bază de pornire romanul acestuia, "Noaptea
vine în Kathmandu"
(publicat în limba spaniolă în 2003) și este scris de regizor
împreună cu doi coscenariști (Pablo Burgués și David Planell),
cărora (potrivit unui articol din 2012 din Cinemagia)
li s-ar fi alăturat și regizorul Cătălin Mitulescu, care între
timp a dispărut de pe generic.
Dar
dacă romanul este povestea unui vis neîmplinit - visul
unui paralitic, fost hippiot, de a se întoarce în India, țara în
care a cunoscut marea iubire și fericirea -, în film visul se
împlinește, dar suferă o mutație transfiguratoare.
O
profundă dragoste și înțelegere a omenescului, mai ales în
dimensiunea demnității și suferinței, îl ajută pe Chema
Rodriguez, el însuși pasionat voiajor prin vechi civilizații
neeuropene, să transforme călătoria nostalgică a unui mizantrop
capricios și egoist, încremenit în trecut, într-un drum cu
adevărat
inițiatic.
Ricardo
(alias Juan Diego, un cunoscut actor spaniol) este un fost hippiot
ajuns în scaunul cu rotile în urma unei boli incurabile. Opioman
din pricina durerilor, fără familie și fără prieteni, dar și
fără Dumnezeu, în care nu crede, Ricardo este un mare nefericit,
care trăiește sufletește doar din amintirea marii sale iubiri
consumate în India, țară în care odinioară ducea în excursie
turiști hippioți, iar acum vrea să ajungă pentru a muri pe malul
fluviului Gange. Companioana care îi face visul posibil este
infirmiera și menajera sa din România, Dana (interpretată de Clara
Vodă), o femeie singuratecă și cu o voință de fier, ale cărei
răni sufletești se vor devoala pe parcursul călătoriei. Pentru
a-și împlini planul, Ricardo își vinde apartamentul din Spania,
unde știe că nu va mai reveni, și cumpără un microbuz la mâna a
doua, cu care pornește în lungul voiaj prin Estul Europei, Turcia,
Iran, Pakistan, cu destinația India. Dar când prietenul rugat să
îi intermedieze vânzarea imobiliară refuză să-i trimită banii,
Ricardo, aflat deja pe traseu, se află în marele impas de a nu-și
putea continua călătoria, fără a se mai putea întoarce acasă.
Este momentul când intervine Dana, altminteri foarte reținută față
de neprietenosul ei pacient, căruia îi oferă sprijin financiar din
propriile economii. Hotărârea este luată la București - punct
intermediar al voiajului -, unde Dana trece pe acasă - o vilă veche
și falnică, probabil moștenită - și Ricardo are ocazia să-i
cunoască familia destrămată: fostul soț, brutal și abuziv (alias
Adrian Titieni), față de violențele căruia Ricardo, cu toată
fragilitatea sa de handicapat locomotor, are curajul să intervină,
și copilul, grav retardat, internat într-o clinică de psihiatrie:
sunt subiecte despre care Dana niciodată nu vorbește și pe care
abia spre sfârșitul traseului inițiatic indian, cu ajutorul lui
Ricardo, le va depăși. Astfel înțelegem durerosul mister al
femeii: ea este nu atât un gastarbeiter,
cât o fugară, care fuge de confruntarea cu propriul destin; ca și
Ricardo, de altfel, care - vom afla - plănuiește să-și curme
viața cu ajutorul unei asociații clandestine de sinucideri
asistate. În București, între cei doi deznădăjduiți,
care altminteri abia dacă își vorbesc, se stabilește o anumită
solidaritate și încredere mutuală, ce va face posibil dificilul
voiaj, și pe care peripețiile drumului indian o vor transforma
într-o delicată, dar fermă iubire.
La
fața locului, un grav accident rutier - pe care creștinii l-ar numi
pronie divină, iar filmologii, intuiție scenaristică - face ca lui
Ricardo să-i eșueze planul, punându-le ambilor la încercare
curajul și capacitatea de sacrificiu. Înainte de a înghiți otrava
letală, furnizată de asociația eugenică, Ricardo merge împreună
cu Dana la mormântul iubitei sale dintr-o zonă montană greu
accesibilă. Pe șoseaua abruptă microbuzul lor se răstoarnă și
ia foc, cei doi scăpând abia vii din incendiu. Dana, cu o coastă
frântă și organele interne zdrobite în urma încercării de a
opri prăbușirea mașinii în prăpastie, este salvată cu mare
greutate de Ricardo, nevoit să se târască în mâini ca să o
scoată din flăcări. Fără apă și provizii, cei doi agonizează
timp de câteva zile în arșită pe șoseaua deșertică, în
așteptarea unui salvator, care nu mai sosește. Treptat, Ricardo se
transformă dintr-un asistat egoist, într-un devotat ocrotitor.
Cererea în căsătorie a Danei, propunțată mai mult simbolic de acesta în
ultimele clipe de viață ale femeii, capătă sens prin deturnarea
ascensională a două destine personale, aflate până atunci,
spiritualmente, în cădere liberă.
Iar
”mama India”, fără exotisme, ashramuri și opiacee, își
descoperă, din perspectiva lui Chema Rodriguez, acea vocație
soteriologică mult visată cândva de hippioți.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu